Ресурсний центр ГУРТ

Ресурсний центр ГУРТ
Анализ интернет сайта



free counters

Тадеуш Сабік: «робота мерії стане зрозумілою та ефективною»

Міська влада спільно з Фондом розвитку міста Миколаєва продовжують роботу з приведення системи управління

En

Ру

якістю в органах місцевого самоврядування Миколаєва у відповідність з міжнародним стандартом ISO 9001-2008 та впровадження технологій електронного урядування.

У рамках роботи по приведенню системи управління якістю в органах місцевого самоврядування у відповідність з міжнародним стандартом ISO 9001-2008, в Миколаєві побував польський експерт, представник Польсько-української групи «Системи якості» Тадеуш Сабік. Протягом 8 днів він проводив семінари, тренінги та індивідуальні консультації зі співробітниками мерії. В інтерв’ю кореспонденту «ВН» він розповів, що дасть місту впровадження системи управління якістю та поділився враженнями від спілкування з миколаївцями.

— Пан Тадеуш, навесні нинішнього року міськвиконком спільно з Фондом розвитку міста Миколаєва (за підтримки МФ «Відродження») залучили Вас до роботи з підготовки міського самоврядування до сертифікації за вимогами ISO — міжнародної організації, яка займається розробкою єдиних стандартів. Скажіть, для чого нашої мерії потрібна така сертифікація, а найголовніше — що конкретно вона дасть простим городянам.

— Головна мета сертифікації — зробити роботу мерії з одного боку доступною і зрозумілою городянам, а з іншого — ефективною. Стандарти ISO єдині для всіх — і для підприємств, і для держсектора, і для місцевого самоврядування. Вони універсальні і допомагають будь діючої структури формалізувати систему управління, вводячи такі механізми як внутрішній аудит, коригувальні та запобіжні дії. Відповідність вимогам цих стандартів говорить про здатність організації робити все можливе для досягнення поставлених цілей.

Згідно зі стандартами в мерії відвідувач вже в приміщенні першого доступу (тобто при вході в будівлю міськвиконкому, — авт.) Повинен отримати всю необхідну інформацію, щоб бігати по кабінетах. Йому має допомогти адміністратор чи консультант, який підкаже, до якого чиновника і з якими документами потрібно звернутися, який у нього графік прийому. Вже при першому контакті, службовці мерії повинні надати максимум інформації, необхідної клієнту.

— Це співпадає з ідеологією «Програми розвитку електронного урядування та електронної демократії», яку міськрада прийняла в минулому році. Вона, зокрема, передбачає, що городянам буде надано доступ до електронної інформації, право звертатися до органу місцевого самоврядування через Інтернет.

— Електронне урядування — справа не одного дня, це складний і дорогий проект. Моя мета — гарантувати громадянам повний і всеосяжний доступ до інформації, забезпечити стандарти управління якістю, які однакові для всіх. Для цього, як я зазначив, існує ряд стандартних механізмів. А буде надана інформація на паперових носіях або на електронних, вирішувати самій громаді та її представникам в депутатському корпусі.

— Один з таких механізмів — проведення внутрішнього аудиту силами працівників апарату міської влади. Ви вже готуєте внутрішніх аудиторів з числа співробітників мерії?

— Ще ні. Поки ми провели тільки навчальні курси, детальне ознайомлення з принципами роботи відповідно до стандартів ISO. Внутрішні аудитори з’являться пізніше. Це будуть представники різних підрозділів мерії, які будуть постійно контролювати роботу системи, виявляти вузькі місця і давати рекомендації щодо усунення виявлених недоліків. Така робота продукує постійне поліпшення системи за алгоритмом «перевірка — доопрацювання — практична реалізація». Потім знову перевірка і далі по ланцюжку.

— Кажуть, що у вас великий досвід роботи і в Польщі, і в Україну. У вас на батьківщині вже усі міста пройшли сертифікацію системи управління якістю за ISO?

— Великі міста розміром з Миколаїв давно мають такі системи. Це забезпечує високий рівень адміністративних послуг для населення та бізнесу. Десять років тому я працював в департаменті розвитку Тарнова — міста з 120-тисячним населенням, де теж займався впровадженням подібної системи. Роботу консультантом в Україну почав в 2006 році у Вінниці. Там з введенням системи управління якістю обстановка змінилася кардинально, довіру городян до місцевого самоврядування різко зросла. Досить звичайному жителю або підприємцю звернутися в єдиний офіс на першому поверсі міськвиконкому, і йому дадуть будь-яку довідку, будь-який документ, причому швидко і з мінімальними витратами ресурсів. Вважаю, що сьогодні в цьому плані Вінниця — зразок для всієї України. Сьогодні сюди за досвідом приїздять делегації з усієї країни. Причому спочатку багато налаштовані скептично, вважаючи, що створити настільки ефективну систему роботи неможливо в принципі. Але тут у них відкриваються очі, люди бачать — таке можливо!

— Як ви вважаєте, миколаївські чиновники зацікавлені у створенні такої системи?

— Якби не були зацікавлені, мене б сюди не запрошували. Я бачу, що у вас в цьому зацікавлені і перші особи, і керівники середньої ланки, і прості службовці, Більш того, вони готові до такої роботи психологічно, а це теж дуже важливо. Тут люди цілком здатні навчатися, доброзичливо налаштовані. Словом, умови для реалізації проекту непогані. Головне, щоб вони втягнулися, щоб система, націлена на самовдосконалення, працювала без збоїв. Ось у Вінниці вона функціонує вже п’ять років, але постійно щось допрацьовується, вдосконалюється. Це перманентний процес.

І ще. Муніципальні службовці повинні розуміти, що фактично вони є сервісною службою для городян. Їх кращі якості, знання, здібності повинні працювати на благо громади. Кожен миколаївець — молодий він чи старий, має доступ до Інтернет або не має, повинен отримати якісні адмінпослуги в доступній формі.

— Коли запланований ваш наступний візит до Миколаєва?

— У вересні. Ми будемо відбирати і навчати внутрішніх аудиторів, проведемо спеціальні курси.

— Не боїтеся ви, що такі властиві нашій країні негативні фактори як корупція, кумівство, зневага до закону не дозволять створити ефективну систему управління якістю в органах місцевого самоврядування.

— Ну, по-перше, знову пошлюся на приклад Вінниці, де у нас все вийшло. А, по-друге, не варто думати так погано про свій народ. Коли я їхав у ваше місто, то забув свою куртку в маршрутці. У Миколаєві мене приголомшили: мовляв, тут такі звичаї, що куртка давно «пішла» і шукати її безглуздо. Але я все ж пішов на автостанцію. І що? Куртка опинилася в цілості й схоронності. Пасажири помітили забуту річ, передали її водієві, а той диспетчеру. Люди вчинили цивілізовано, порядно. Це живий приклад, який свідчить, що у вашій країні не все так погано і з комплексами «неєвропейські» вам пора закінчувати.

— А коли звичайні городяни відчують результати вашої роботи?

— Як тільки в міськвиконкомі з’явиться «пункт першого контакту». Адже зараз роль консультантів на вході в будівлю мерії де-факто змушена виконувати охорона, хоча у неї зовсім інші функції. Сподіваюся, цей час не за горами. Зі свого боку я буду надавати всю можливу підтримку, щоб миколаївцям було простіше отримати необхідні послуги в мерії.

Розмовляв Станіслав Козлов