З 7 по 15 червня 2011 Фонд розвитку міста Миколаєва за підтримки Міжнародного фонду
«Відродження» організував навчання 108-ми співробітників Миколаївського міськвиконкому навичкам управління якістю адміністративних послуг за європейськими стандартами EN ISO 9001:2008.
Представник Польсько-української групи «Системи якості» Тадеуш Сабік протягом 8 днів проводив семінари, тренінги та індивідуальні консультації з керівниками та персоналом підрозділів Миколаївської мерії.
Навчання відбувалося в декілька етапів і включало в себе вступну лекцію, перегляд навчальних фільмів, виконання практичних завдань, тестування та анкетування. Тадеуш Каземіровіч продемонстрував усі переваги багатостороннього обміну інформацією — відповідав на питання, надавав слухачам повну свободу ділитися на групи, вибирати тематику виступів і всіляко заохочував активність своїх «студентів»: всім бажаючим була надана можливість висловити свою думку. Миколаївські чиновники на практиці вивчали вимоги Європейських стандартів. При цьому, особлива увага приділялася формуванню груп внутрішніх аудиторів.
Як відомо, Міжнародна організація по стандартизації, ІСО (International Organization for Standardization, ISO) — це мережа національних організацій зі стандартизації 162 країн з Центральним секретаріатом в Женеві (Швейцарія), координуючим всю систему.
У той же час ІСО — це неурядова організація, яка пов’язує державний і приватний сектори. З одного боку, багато організацій (комітети-члени) є частиною державної структури своїх країн або мають мандат від своїх урядів. З іншого боку, інші комітети-члени всіма своїми коренями вросли в приватний сектор, з’явившись на світ завдяки національному партнерству промислових асоціацій.
ІСО робить акцент на досягнення сталого успіху. Зазначені стандарти допомагають організаціям формалізувати їх систему менеджменту, вводячи, такі системоутворюючі поняття, як внутрішній аудит, процесний підхід, коригувальні та запобіжні дії.
Важливо розуміти, що відповідність стандартам ISO не гарантує високу якість продукції. Термін «Quality management» тут було б правильніше перекладати як «Управління добротністю». Відповідність вимогам і рекомендаціям цих стандартів говорить про здатність організації робити все максимально можливе для досягнення поставлених перед собою цілей і покращувати результативність своєї діяльності.
Не можна сказати, що всі цілі даного курсу були досягнуті. Нашій ментальності досі не притаманно виявляти чужі «гріхи» і доповідати про них керівництву. Але, як зазначив наш закордонний гість, створення певної нової культури в будь-якій організації — процес не відворотній. Такий саме, як і робота з інформацією в електронному вигляді, прийом заяв через Інтернет, впровадження електронного документообігу тощо.
По суті, на зміну тотальному контролю, за який так довго критикувався авторитарний стиль управління в нашій країні, приходить більш завуальований, «демократичний», але все такий же всеосяжний контроль, ім’я якому — внутрішній аудит. Добре це, чи погано — час покаже. В одному можна бути впевненим — якщо цей новий інструмент управління якістю адміністративних послуг зробить життя простих городян більш комфортним — він має бути впроваджений, і чим швидше, тим краще.
Кудар Борис
менеджер Фонду розвитку міста Миколаєва