На останній сесії Миколаївської міськради депутати ухвалили рішення про затвердження «Політики
якості виконавчих органів Миколаївської міської ради». Це дозволить зробити роботу міської влади більш ефективної, раціональної, прозорої і зрозумілої городянам. Рішення міськради є першим важливим кроком на шляху впровадження системи управління якістю відповідно до міжнародного стандарту EN ISO 9001:2008 і основою реалізації міської програми впровадження електронного урядування та електронної демократії в м Миколаєві на 2010-15 р.
Впровадження системи управління якістю в діяльність органів місцевого самоврядування – стандартна практика для європейських країн. Система управління якістю відповідно до вимог ISO орієнтована на потреби клієнтів, в даному випадку – звичайних городян, які отримують адміністративні послуги від органів місцевого самоврядування, і націлена на досягнення сталого успіху. А технології електронного урядування підвищать ефективність нової системи управління. У Миколаєві подібна робота проводиться мерією в рамках проекту Фонду розвитку міста Миколаєва (ФРГН) «Просування технологи електронного врядування та електронної демократії в м. Миколаєві» за фінансової підтримки МФ «Відродження». Попередньо було проведено діагностування системи управління виконавчих органів міськради (результати діагностування на http://www.frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2011/10/DIAGNOZ_MYKOLAIV-1.pdf ) і навчання чиновників навичкам управління якістю адміністративних послуг з допомогою тренінгів, семінарів та індивідуальних консультацій. Крім цього, було вивчено досвід Вінниці, Борисполя, Славутича, які вже пройшли таку сертифікацію. У цій роботі брав активну участь польський експерт Тадеуш Сабік, який раніше проводив аналогічну роботу по впровадженню стандартів ISO в мерії Вінниці.
Щоб зрозуміти, що в найближчому майбутньому очікує Миколаїв, є сенс звернутися до досвіду Вінниці. Там рішення про впровадження політики якості було прийнято в 2006 році, а роком пізніше отримано сертифікат EN ISO 9001-2000. Зроблено реальні кроки щодо впровадження технологій електронного врядування. За оцінкою фахівців це дозволило сформувати ефективну, зрозумілу і прозору систему управління містом, знизити корупційні ризики, підвищити рівень задоволеності городян роботою міських чиновників. Одним з непрямих свідчень цього став той факт, що мер Вінниці, який реформував систему управління, в 2010 році був переобраний на новий термін, отримавши 77,8% (!) голосів городян.
Ось лише деякі результати вінницької реформи. Впроваджено систему управління чергою заявників, час обробки документів скоротився на 30%, час формування пакетів документів для заявників – фізичних та юридичних осіб скоротилася в 5-6 разів. За рахунок оптимізації системи управління штат міськвиконкому скоротився з 705 до 603 співробітників. Обласний центр за п’ять років з аутсайдера перетворився на всеукраїнського лідера в галузі ефективного управління і завоював довіру у зарубіжних донорів та інвесторів. Наприклад, в 2011 році Вінниця отримала 15 млн. євро технічної допомоги на модернізацію системи міського теплопостачання від швейцарських донорів.
– Незважаючи на позитивний приклад Вінниці, не всі депутати Миколаївської міськради відразу зрозуміли переваги запропонованого рішення, – говорить голова правління ФРГН, радник міського голови Михайло Золотухін. – У результаті всі депутатські комісії дали позитивні висновки, але, приміром, комісія з питань освіти дала згоду лише з четвертого разу. Депутатів цікавив конкретний економічний ефект, точна кількість чиновників, яких можна буде скоротити у разі впровадження політики якості. Однак на такі питання можна дати точну відповідь тільки після проведення аудиту, а його проведення якраз і можливо лише після прийняття «Політики якості». Та й скорочення апарату – не самоціль. Головне, провести оптимізацію, адже буває, наприклад, що одні чиновники перевантажені, а інші недовантажені або різні структурні підрозділи дублюють один одного. Зрештою, головне для чиновника не кількість виданих «на гора» документів, а зростання рівня задоволеності виборців його роботою.
В ході розгляду проекту рішення щодо політики якості низка депутатів подали слушні пропозиції. Документ був доопрацьований за допомогою депутатів Юрія Гранатурова, Олега Крісенко, Алли Чорноморченко, Олександра Женжерухи, Євгена Волохова. До речі, лідер «регіонального» більшості міськради депутат Артем Іллюк закликав мера і своїх колег відповідально підійти до прийняття управлінських рішень і більш раціонально використовувати наявні ресурси.
Тепер у міськради нова турбота – розробка «Цілей якості». Прийняття цього документу стане наступним кроком на шляху впровадження системи управління якістю за стандартом EN ISO 9001:2008 та технологій електронного врядування.
Прес — служба ММГО «Фонд розвитку міста Миколаєва»
(0512) 47-38-79
frgn@ukrpost.ua