Ресурсний центр ГУРТ

Ресурсний центр ГУРТ
Анализ интернет сайта



free counters

«Просування технологій електронного урядування та електронної демократії в м. Миколаєві»

За фінансової підтримки  МФ «Відродження» ( грант № 43 266 на суму 552 969 грн.)

 

Виконавець:       Миколаївська міська громадська організація «Фонд розвитку міста Миколаєва» (ФРММ)

 

Географія проекту: м. Миколаїв. Термін  реалізації:22.12.10-30.06.12 р.

1.   Чому виникла ідея проекту і в чому полягала її актуальність:

У м. Миколаєві робочою групою, яку створено відповідним розпорядженням міського голови  578р від 21.09.09 р., за підтримки МФ  “Відродження” було розроблено проект програми “Електронне врядування та електронна демократія в місті Миколаєві на 2010-2015 роки» та затверджено його рішенням міськради №47/21 від 24.06.2010 р. http://www.gorsovet.mk.ua/news/news02082010.doc

Програма прийнята, але грудень 2010 р бракувало:

—         відповідної компетенції перших осіб та працівників Миколаївського МВК, депутатів, представників громадськості — членів робочої групи;

—         спільного бачення першочергових кроків реалізації програми;

—         розуміння громадою вигод від програми;

—         інфраструктури громадського просування е-демократії та е-урядування у м. Миколаєві;

—         фінансування заходів програми у міському бюджеті та загалом ресурсної підтримки початку реалізації першої в Україні програми для обласного міста населенням більш 500 тис. осіб.

2.   Мета та завдання проекту;

Мета проекту: створення організаційних, нормативних, кадрових, технічних та інформаційних умов для  демократизації та підвищенні ефективності місцевого самоврядування  шляхом ресурсної підтримки реалізації 1-го етапу Програми  «Електронне врядування та електронна демократія в місті Миколаєві на 2010-2015 роки».

Завдання проекту:

1) Здійснення організаційної, нормативної, кадрової та технічної, підтримки реалізації першого етапу Програми «Електронне врядування та електронна демократія в місті Миколаєві на 2010-2015 роки», складовими частинами якої є комплекс заходів для впровадження:

-(а)- блок «е-урядування» (електронного документообігу в підрозділах Миколаївського МВК);

-(б)- блок «е-демократія» (системи інформування, залучення та участі громадян при формуванні та реалізації політики міського розвитку).

2) Інформаційно-просвітницька компанія  (PR-супроводження програми)  та  модернізація сайту міськради www.gorsovet.mk.ua в частині е-демократії :

—         створення та запуск комунікативної  платформи  влада-громада;

—         розміщення на веб-порталі щоденників сесій міськради, новин органів влади;

—         висвітлення заходів проекту у місцевих ЗМІ.

3.   Партнери проекту:

—         Миколаївській міськвиконком

—         Центральна бібліотечна система м. Миколаєва ім. Кропивницького;

—         Медіа-підтримка: МОО ВГО «Національна спілка журналістів України», ТРК «МАРТ».

4.   Що було зроблено і отримано в результаті реалізації проекту

(4.1) Аналіз (діагностування) Миколаївської міської ради щодо наявної системи управління якістю виконавчих органів за міжнародним стандартом ISO 9001:2008. http://www.frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2011/10/DIAGNOZ_MYKOLAIV-1.pdf . Додатки аналізу  http://frgn.mk.ua/?page_id=3326 та  «Концепція розвитку е- врядування в м. Миколаєві» .

Пост-реліз за підсумками http://frgn.mk.ua/?p=2890

(4.2) За результатами кампанії громадського лобіювання прийнято 6  місцевих нормативно-правових актів:  4 рішення міськради, 2 розпорядження міського голови, 1 розпорядження директору ЦБС м.  Миколаєа ім. Кропівницького:

—         Розпорядження директора Центральної бібліотечної системи (ЦБС) м. Миколаєва  ім. Кропивницького від 15.05.2012 р  «Положення про центр обслуговування громадян бібліотеці-філіалу ЦБС для дорослих м Миколаєва» http://www.frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2012/12/COG.pdf .

—         4 рішення міської ради від:

  • 30.12.2010 №2/15 «Про міський бюджет м. Миколаєва на 11 р» (1 млн. грн на виконання програми)
  • 21.01.2011 №5/3 «Про затвердження структури виконавчих органів Миколаївської міської ради..»;
  • 21.04.2011 «Про затвердження Положень про виконавчі органи Миколаївської міської ради… (З’явився координатор виконання програми Департамент забезпечення діяльності виконавчих органів Миколаївської міської ради) та інші підрозділи – виконавці)
  •  24 .11. 2011 р.№ 11/15 «Провпровадження Політики якості виконавчих органів Миколаївської міської ради   http://ngik.gorsovet.mk.ua/ru/showdoc/?doc=18037 .

—         2 розпорядження міського голови від:

  • 26.01.11 р №69 — р « Про створення робочої групи з впровадження технологій електронного урядування та електронної демократії та системи управління якістю адміністративних послуг в органах місцевого самоврядування м.. Миколаєва за міжнародним стандартом ISO 9001:2008» .
  • 20.06.11 № 298р «Положення про експертно-громадську раду виконавчого комітету Миколаївської міської ради http://www.gorsovet.mk.ua/expert/about.ua.

4.3) Як крок до впровадження системи управління якістю у виконавчих органів міської ради 81 чиновник миколаївського міськвиконкому за результатами серії навчань отримали сертифікати про успішне закінчення курсу аудиторів “Системи управління якістю. Вимоги відповідно до стандарту  ISO 9001-2008».

4.4)  Створено дієва модель надання інформаційних послуг та сервісу при налагодженні комунікацій громадянина з органами міської влади з використанням ІК технологій.  Їх  складовими є:

— «Блог мера» http://www.nikgor.mk.ua/( Розробник – радник міського голови Д. А. Точилкін  за кошти міського бюджету);

—         віртуальна приймальня міської влади «Спроси у власти»  http://www.niklib.com/authorities/virtual_reception.ru  ( розробник ЦБС м Миколаєва за кошти МФ “Відродження”- переможець Всеукраїнського конкурсу бібліотечних сайтів 2011 р.).

—                    мережа 18 центрів обслуговування громадян (ЦОГ) га базі ЦБС м Миколаєва, що забезпечують можливість звернутись та отримати відповідь міського голови/посадових осіб міськвиконкому з актуальних питань діяльності влади. Статус ЦОГ затверджено розпорядженням директору ЦБС м Миколаєва  від 15.05.2012 р. на  http://www.frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2012/12/COG.pdf .Проект у травні 2012 став переможцем у всеукраїнському конкурсі на кращу інноваційну бібліотечну послугу у номінації «Захист прав та представлення інтересів громади. Туризм та екологія. Економічний розвиток громад».

(4.5) за кошти  міського бюджету профінансовано встановлення системи е-голосування Миколаївської міської ради. Налагоджено пряму трансляцію сесій на сайті міськради з наступним раозміщенням результатів поіменного голосування депутатів на   http://www.gorsovet.mk.ua/authority/vote.ua   http://mukola.net/blogcustompage.php?id=27 .

4.6)  ФРММ  створено та апробовано на працівниках ЦБС м Миколаєва тренінг-курс у «Школі е урядування» (27 годин 9 практико-орієнтованих семінарів) з підготовки 58 консультантів ЦОГ з питань е-демократії, е – урядування. Розробник та тренер — викладач  – кандидат політичних наук  І Куспляк, викладач Одеського регіонального інституту державного управління Національної академії державного управління (ОРІДУ НАДУ) при Президентові України. Стаття за підсумками «Школи е – урядування ФРММ»  на  http://frgn.mk.ua/?page_id=4633 .

5.   Чи досягнуто очікуваних результатів, які планувалися проектом:

—        Започатковано нову політику управління якістю у Миколаївській міській раді згідно EN ISO 9001-2008

—        Створено  та запроваджена  дієва модель надання інформаційних послуг та сервісу при налагодженні комунікацій громадянина з органами міської влади з використанням ІК технологій.

 

 6.   Відгук цільової аудиторії  та бенефіціарієв проекту.

Відгук цільової аудиторії ( мешканців м. Миколаєва)

(1) «Блог мера» http://www.nikgor.mk.ua/. За два роки роботи блога станом на 01.03 2013р,  звернулось 1726 осіб, вирішено 985 звернень http://www.nikgor.mk.ua/ru/office/?state=0&orderby=date_desc&page=1  в процесі вирішення – 430, відхилених – 8.   Також на блозі створено робочі кабінети 90 депутатів міської ради. Чотири з них,   їх активно використовують при комунікаціях з виборцями. Як приклад,  – кабінет депутата Женжерухі О.Ж http://www.nikgor.mk.ua/ru/users/128/ .

(2) Віртуальна приймальня міської влади «Спроси у власти» http://www.niklib.com/authorities/virtual_reception.ru (переможець Всеукраїнського конкурсу бібліотечних сайтів 2011 р.). Створена у 2010 р.  На протязі 2012 року «Спроси у власти»  щомісячно  відвідує не менш 200  осіб у  місяць.  Проект є історією успіху, що визнано МФ «Відродження». Його напрацювання у 2012 р. стали складової двох методичних матеріалів для громадських активістів. А саме: кейсу ФРММ «Формула успеха кампаний гражданского действия  (адвокаси)» http://www.frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2012/04/keys.pdf .

(3)   18 ЦОГна базі ЦБС м Миколаєва ім. Кропівницького  У 2012 р. послугами ЦОГ скористалось понад 1500 осіб, які отримали 811 е-послуг. Кількість відвідувань ЦОГів становила близько 2700 раз. 76 відвідувачів ЦОГів звернулись з особистих питань та проблем життєдіяльності міста на сайт Миколаївського міського голови В.Д.Чайки http://www.nikgor.mk.ua/, 30 звернень було вирішено позитивно. Протягом року навчання комп’ютерній грамотності в ЦОГах пройшли 304 жителя міста віком від 22 до 70 років, усього проведено 910 навчальних заходів.  Приклади  історій успіху клієнтів мережі  ЦОГ у додатку 1.1.;

 

Відгук бенефіціарів проекту:

—        Резолюція  всеукраїнської  конференції «Регіональні перспективи просування технологій електронного урядування та розвитку електронної демократії на виконання плану дій з впровадження в Україні Ініціативи «Партнерство «Відкритий Уряд» (з досвіду м. Миколаєва та міст-лідерів з модернізації системи врядування). Бенефіціарії проекту на цій конференції сформували спільне бачення ходу реформ та подальших дій на національному й регіональному рівні та в м. Миколаєві зокрема (рекомендації Миколаївській міській раді та її виконавчому комітету).

—        46 випускників «Школи е урядування» стали консультантами 18 ЦОГ .

7.   Труднощі в реалізації проекту (якщо були, як вони долалися):

Викликом проекту стала необхідність впровадження ISO як першого (основного) кроку реалізації проекту, що було виявлено за результатами серії стажувань робочої групи проекту у міськрадах міст Вінниця, Славутич, Бориспіль. Саме необхідність докорінних змін системи управління ускладнила реалізацію поставлених у проекті завдань.

Мали місце:

По-перше, саботаж середньої ланки працівників міськвиконкому при впровадженні висновків та рекомендацій діагностування системи управління якістю ISO 9001-2008. Подолано компанією громадського лобіювання рішення міської ради  № 11/15 від 24 листопада 2011 р. «Про впровадження Політики якості виконавчих органів Миколаївської міської ради    http://ngik.gorsovet.mk.ua/ru/showdoc/?doc=18037 .

По-друге, складності при прийнятті рішень щодо придбання програмного забезпечення та комп’ютерної техніки для реалізації компонентів е-врядування та е-демократії. Поки не затверджено відповідну концепцію е-урядування та технічне завдання, відсутнє обґрунтування придбання обладнання та програмного забезпечення для системи е-документообігу міськвиконкому.

Як наслідок, маємо ще виконати завдання проекту в частині розвитку електронного урядування у миколаївському міськвиконкомі  . Вже  створено нормативно-правові умови. Це —  рішення міськради:

№47/21 від 24.06.2010 р. «про затвердження програми  «Електронне врядування та електронна демократія в місті Миколаєві на 2010-2015 роки» та рішеннями Експертно-громадською радою Миколаївського міськвиконкому щодо затвердження плану роботи на 2012 та 2013  роки. http://www.gorsovet.mk.ua/expert/activity.ua

 № 11/15 від 24 листопада 2011 р. «Про впровадження Політики якості виконавчих органів Миколаївської міської ради”    http://ngik.gorsovet.mk.ua/ru/showdoc/?doc=18037

 8.   Якою була інформаційна складова проекту, як поширювались його результати:

Про хід реалізації та результати проекту проінформовано не менше 209 865 осіб (без урахування кількості телеглядачів). За підсумкам проекту вийшло 193 матеріал у ЗМІ, зокрема: 17 матеріалів у місцевих газетах; 137 матеріалів в інтернет-виданнях; 25 сюжетів на телебаченні; 14 компаній у соціальних мережах.

Хід та результати проекту також  відображено на відповідній сторінці ММГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» ( 45 матеріалів).   http://frgn.mk.ua/?page_id=1675

9.   Що дала реалізація проекту безпосередньо самій організації та громадянському суспільству в цілому:

Для громадянського суспільства: На рівні міста створеноінфраструктуру громадського тиску на міську владу при впровадженні модернізації системи управління містом на основі експертно-громадської ради виконавчого комітету Миколаївської міської ради та відповідної робочої групи з впровадження е-урядування, е-демократії та ISO 9001-2008, мережі 18 ЦОГ.  Для ММГО «ФРММ »: Покращено імідж .Голова ФРММ став заступником експертно-громадської ради виконавчого комітету Миколаївської міської ради», радником миколаївського міського голови (на громадських засадах), та членом робочої групи Миколаївської міської ради. Сформовано спільний з експертно-громадською радою план подальшої кампанії громадського лобіювання рекомендацій дослідження проекту.

  1. Яке майбутнє у цього проекту, чи збирається організація й надалі працювати у цьому напрямку?

Продовження діяльності з сприяння виконанню міської програми «Електронне врядування та електронна демократія в місті Миколаєві на 2010-2015 роки» на основі потенціалу інфраструктури  е-демократії, створеної у проекті та рішення Миколаївської міської ради № 11/15 від 24 листопада 2011 р. «Про впровадження Політики якості виконавчих органів Миколаївської міської ради”    http://ngik.gorsovet.mk.ua/ru/showdoc/?doc=18037

Додаток № 1   Опис моделі надання інформаційних послуг та сервісу при налагодженні комунікацій громадянина з органами міської влади з використанням ІК технологій у м Миколаєві.

Додаток №2 ШИПИ ТА ТРОЯНДИ ПРОСУВАННЯ Е-УРЯДУВАННЯ  ТА Е-ДЕМОКРАТІЇ У МИКОЛАЄВІ. ПОГЛЯД ПРЕДСТАВНИКА ГРОМАДСКОСТІ

Додаток №3  PR-звіт проекта за 3 етапи