Ресурсний центр ГУРТ

Ресурсний центр ГУРТ
Анализ интернет сайта



free counters

Рецепти від хвороб з якості місцевих доріг і благоустрою

Запропонувала коаліція «Громадська префектура» за результатами громадського аудиту ефективності витрат місцевих бюджетів, що провела ГО «Європейський вектор розвитку» у містах Херсонської області, як то м. Херсон, м. Олешки, м. Н.Каховка, м. Каховка та м. Гола Пристань, за період 2017 – 2019 р .

Аналітична записка .

Громадськи префекти — експерти на березневому е- круглому столі рекомендували  здійснити комплекс заходів, що сформують місцеву політику розвитку та утримання дорожньої інфраструктури, виконав відповідні вимоги національного законодавств України.

Пост- реліз з відео е-круглого столу.

Далі – тези презентації Ірини Бродовської – керівника проекту ГО «Єворпейський вектор розвитку» щодо результатів громадського аудиту з описом ПРОЯВІВ, ПРИЧИН та відповідних ЛІКІВ хвороби поганого стану місцевих доріг.

ПРОЯВИ ХВОРОБИ:

«Взимку  20120р. у Херсоні ми перевирили десь 150 ділянок місцевих доріг, де протягом останніх двох років було проведено ремонт. У 50% з них навіть слідів вже немає..

Капітальний ремонт по  вул.. 49 Гвардійської дивізії, 18, корпус 2. був проведений в кінці 2017р., але роботу до кінця ділянки не закінчено і остався «недоробок», площею десь 200 м2. .Х 930грн. (ціна роботи 1 м2).  Ось 190 тис. грн.. пройшло, як «приписка» по Акту виконаних робіт. В травні 2019р. ця вулиця має такий вигляд:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І претензійна робота відсутня?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Херсон, Вул.. Ворошилова, Зупинка громадського транспорту, як дорожня інфраструктура «Інститут підвищення кваліфікації вчителів». Сюди приїжджають вчителі області. Гарно?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На цьому фото «яскрава» виконавча робота і КП, і приватних підрядників і «керівного» розпорядника — Управління Транспорту, дорожньої інфраструктури та зв’язку ХМР, служб Трансбезпека і поліції. Усі ці порушення — це є ознаки створення корупційних ризиків. Зовнішня система контролю і сьогодні не реагує оперативно за виконанням чинного законодавства України Розпорядниками коштів з бюджетів міст.

24.06.19р. ремонт проїздної частини вул.. Степана Разіна вул..Кулика- Молодіжна).

Це «капітальний ремонт» у Херсоні проводить ПП ЄВРОІНВЕСТ. По сайту «Prozorro», виграла тендер на капітальний   проведено у травні 2019р.. Загальна сума склала 1 490 тис. грн.. ПП «Євроінвест» і є виконавцем цього «якісного ремонту» за кодом «жах». Управління ТДіЗ не виставляє претензій, бо претензійна робота, за відповіддю на наш Запит – відсутня і у 2020р.. Навіть після проведення Держаудиту 11.10.19р. у договорах відсутня кримінальна відповідальність за неналежну якість, або відсутність проведення капітального та поточного ремонтів.

Чиновники задоволені. Претензій немає. Премії отримають… нагляд відсутній. 

Очолює цю роботу перший заступник міського голови Козаков І.В.. Зліва  на фото –відсутня зливова каналізація. Справа на фото – дорога після капремонту. Не закінчено близько 200м2.. Ціна 1м2 ремонту 930грн. Куди поділися  майже 186тис.грн.?

ПРИЧИНИ.

ОСНОВНІ ХВОРОБИ ВРЯДУВАННЯ НА ПРИКЛАДІ ДОРОЖНЬОЇ ГАЛУЗІ

    • На рівні стратегічного планування в м. Херсоні, м. Олешки, м. Н.Каховка, м. Каховка та м. Гола Пристань Херсонської області, в обраних сферах спостерігається повна відсутність стратегічного бачення розвитку дорожньої та транспортної інфраструктури, не розробляються операційні дії та, станом на 01.02.20р. відсутні перспективні плани розвитку доріг та дорожньої інфраструктури з урахуванням вимог нових Державних Будівельних Норм  (ДБН –Б. 2.3.5-18). 
    • Херсонською міською радою станом на 31.12.2019р., не затверджено не тільки будь якого стратегічного документу, з новим підходом ДБН, що унормовує розвиток автомобільних доріг, а навіть взагалі Стратегій розвитку міста на середньостроковий або довгостроковий період. Не займаються цими питаннями і 4 міста нашої області. 

 

  • Техпаспорти доріг, що повинні містити повну інформацію не тільки по загальній площі дороги, кількості перехресть, тротуарів, світлофорів, характеристики грунтів, та інше, а також дані про експлуатацію дороги: інтенсивність руху усіх видів автомобільного транспорту, щорічні висновки про роботу вулиці (дороги) після обстеження, інформацію поточних змін на основі актів виконаних робіт з реконструкції та капітального ремонту НЕ ІСНУЄ в жодному з зазначених міст області. Розпорядники свідомо приховують дану інформацію, без якої неможливо перевірити ефективність, доцільність та законність бюджетних асигнувань на утримання та розвиток автомобільних доріг як Херсону, так і міст області. 
  • Без об’єктивного аналізу стану дорожнього покриття, року прокладки та капітальної побудови, роботи проводяться не прозоро, в «ручному режимі».
  •  Без опису стану дорожніх об’єктів, тих чи інших ділянок робіт, без потрібного технічного нагляду, без рекламацій, без штрафних санкцій, тобто, робота непрофесійна, бо  претензійна робота відсутня. Роботу Замовник (ГРБК) приймає, як якісну, і за це чиновники по «засвоєнню коштів», як за «ефективну роботу» отримують премії.

 

 Це система корупційних ризиків. Це застаріло — звичне явище, відпрацьоване роками «начальниками» місцевих влад, бо і в застарілих картотеках не відображено обґрунтованої потреби в ремонті запланованих ділянок робіт до щорічного виконання. Все це робиться за прямою вказівкою керівництва, особливо це стосується  міста Херсон. Вони вважають що Накази та Правила носять «рекомендацій», а не обов’язковий характер. Нижче наведено дані зі Звіту виконання ПБП-2018 Управління доріг (УТДіЗ ХМР), де за ефективності (середня витрати на поточний ремонт та утримання об’єктів дорожнього господарства з розрахунку на 1 кв.м = 0,548 тис. грн. ), за  потреби паспорту бюджетної програми виконано лише 66%. А 34%- у 2018 році знову не відремонтуються. В малих містах області спостерігається аналогічна ситуація.

Основні показники Одиниця виміру Звіт виконання
Затрат: площа вулично-дорожньої мереж і(далі ВДМ) всього Тис.м2 3530,0
норматив щорічного поточного ремонту та утримання ВДМ  (2,1%)  Тис.м2 74,13
нормативна потреба бюджетних призначень для проведення поточного ремонту та утримання об’єктів дорожньої інфраструктури Тис.м2 40 623,24
Якості: питома вага площі ВДМ, на якій планується провести капремонт до нормативу щорічного капремонту % 66,54%

 

  • Неякісне оперативне планування діяльності по благоустрою населених пунктів, ремонту дорожньої та транспортної інфраструктури не дозволяє ефективно використовувати бюджетні ресурси міста: 

 

— Міськими радами не розроблялись окремі цільові програми, направлені на розвиток дорожньої галузі чи зелених зон міста за дотримання вимог ДБН-2018, та змінами  у 2019р. , хоча рівень видатків саме на ці галузі досить високий. 

— Жодної статистичної інформації, технічного обліку та паспортизації доріг та дорожньої інфраструктури за 20 останніх років не було складено. 

— Не ведеться правильно облік щодо кількості та протяжності доріг  у містах Херсонській області, які потребують капітального, поточного (ямкового) ремонту. 

  • Відсутня  також документальна достовірна інформація площ та структури зелених зон міст, жоден документ міських рад та виконавчих органів, який є підставою для фінансування означених робіт з міського бюджету, не містить посилань на інвентаризацію і достовірних розрахунків. 
  • Усі зазначені вище порушення — є ознаки створення корупційних ризиків. Зовнішня система контролю і сьогодні не відпрацьована, як оперативний орган за виконанням чинного законодавства України ГРБК.
  • Хоча відповідні Управління, відділи, служби самоврядування  мають самостійно забезпечувати вимоги Технічних Правил ремонту, утримання вулиць та доріг населених пунктів, (наказ Мінрегіонрозвитку та ЖКГ України  за № 54 від 14.02.2012 року), де передбачено, що під час планування робіт з ремонту та утримання вулиць та доріг повинна враховуватись оцінка стану вулиць та доріг (п. 3.1)).

Оцінку стану вулиць та доріг  мали б виконувати на підставі результатів:

  • Дійсно- об’єктивних  поточних технічних оглядів, які постійно здійснюють дорожньо-експлуатаційні організації; 
  • сезонних технічних (періодичних) оглядів, які здійснюють керівники дорожньо-експлуатаційних організацій щонайменше 2 рази на рік після закінчення зимового та літнього сезонів. (фактично не проводиться, адже Актів та хоча б загального Реєстру на Запит  нам не надано);
  •  спеціальних (детальних) обстежень, які здійснюють спеціалізовані організації через кожні 3 — 4 роки, а також протоколи комісії з питань щодо стану вулиць та доріг, які за потребою створюються балансоутримувачами вулиць та доріг (п. 3.2) теж не ведуться, хоча  під час технічних оглядів саме і виявляються та фіксуються пошкодження дорожнього покриття, бордюрів, елементів інженерного обладнання вулиць та доріг, інженерних споруд, зливостоків та інших водовідвідних споруд, тощо.
  • Розподіл повноважень між виконавчими органами районних у м. Херсоні рад ХМР щодо утримання автомобільних доріг та зелених зон міста відсутній, бо зняті з них функції повноважень з 2016 року. Держадміністрацій в Херсоні не створено.

Наразі, у Херсоні — це прерогатива  лише Департаменту ЖКГ в частині «зелені зони, догляд та благоустрій», де у ПБП закладені завдання « Прибирання в ручному режимі прибордюрних проїзних частин, зовнішнє освітлення вулиць та доріг міста».  Департамент ЖКГ ХМР ігнорує чинне законодавство і за останні 10 років, станом на 01.03.20 не проведена інвентаризація зелених зон. Але міські дороги ще більше потребують уваги.

  • Жодних середньострокових/довгострокових планів по утриманню автомобільних доріг міста (поточні (ямкові) та капітальні ремонти) не існує.

—  технічні паспорти доріг відсутні, а картотека зразку 1981року, яку надало керівництво м.  Каховка, формою не відповідають діючому законодавству. 

— відсутність вищевказаного документу з повним пакетом інформації має ризик неефективного, а можливо, і нецільового використання коштів місцевого бюджету. Є випадки, коли проводяться повторні поточні ремонти дорожнього одягу на одній і тій самій ділянці (яскравий приклад тому-Херсон), в порушення міжремонтних строків. І знову жодних гарантійних строків.

  • Недостатній рівень вимог органів представницької влади (депутатського корпусу) до розпорядників бюджетних коштів щодо дотримання фінансової дисципліни негативно позначився на використанні ресурсів громади. Так: 

— у сфері утримання міських автодоріг усі розпорядники кошів означених повноважень намагаються максимально вивести закупівлі з процедури відкритих торгів через надмірне дроблення предмета закупівель ( ділянки однієї вулиці надають двом підрядникам). 

— неякісне планування має виклик неякісного подальшого ремонту та неефективного використання бюджетних коштів, існує ризик неякісного виконання ремонтів дорожнього одягу з порушенням температурного та вологого режимів, що є забороною з технології  виконання ремонтних робіт (листопад-грудень). 

— предмети закупівель в сфері утримання зелених зон сформовані з «умовами для своїх», малий бізнес (учасники) за останні 10 років незмінні. Тобто розпорядник БК, Департамент ЖКГ свідомо реалізує політику звуження кола постачальників відповідних послуг, та сприяють монополізації ринку означених послуг. Це призвело до того, ціна  покосу 1 ГА зелених зон (планування департаменту ЖКГ) найвища в Україні, а виконано від потреби лише 15%. 

— стану контролю депутатським корпусом розпорядників бюджетних коштів щодо дотримання фінансової дисципліни, а також ефективності управлінської політики в означених сферах незадовільний.

  • За період 2017-2019р.р. профільною постійною депутатською комісією з питань ЖКГ було розглянуто тільки 4 питання звітування з суттєвими  претензіями не тільки до Департаменту ЖКГ, а і до УТДіЗ, управлінська діяльність яких сукупно негативно позначилась на стані реалізації політики розвитку та утримання автомобільних доріг та придорожньої території. 
  • Відсутність претензійно-позовної роботи у містах відповідальними посадовцями не дозволяє забезпечити виконання запланованих завдань та заходів бюджетної програми    

 та негативно впливають на ефективність використання бюджетних коштів. 

На жаль і у кінці 2019року (Згідно офіційним відповідям ГРБК Херсонської міської ради  та міських рад Олешки, Гола Пристань, Каховка та Н. Каховка), претензійна робота розпорядниками коштів по виконанню гарантійних умов з по відношенню до виконавців робіт і не  розпочата проводитися.

ЛІКИ

Здійснити комплекс заходів, що сформують місцеву політику розвитку та утримання дорожньої інфраструктури, виконати  вимоги національного законодавства України. 

Для чого рекомендувати органам місцевого самоврядування:

  • Розробити та затвердити міськими радами міст Херсонської області Стратегії розвитку дорожньо-транспортного господарства міст з урахуванням змін та вимог ДБН. Відповідно сформувати та затвердити окремі цільові (галузеві) Програми міської ради з розвитку дорожньо-транспортного господарства міста з визначенням конкретних результативних показників виконання Програми. 
  • Упорядкувати та оптимізувати повноваження виконавчих органів місцевих рад по утриманню дорожньо-транспортної інфраструктури;
  • Провести інвентаризацію зелених зон та затвердити паспорти у 2020році з додержанням вимог Наказів профільного міністерства. У подальшому проводити інвентаризацію не рідше  одного разу в 5 років.
  • Систематично виконувати вимоги Технічних Правил ремонту і утримання вулиць та доріг населених пунктів, (наказ Мінрегіонрозвитку та ЖКГ № 54 від 14.02.2012 р.).
  • Створити Паспорти доріг (прописавши історії дороги), де передбачити, що під час щорічного  планування ремонтних робіт та з утримання (догляд) вулиць та доріг повинна враховуватись оцінка стану вулиць та доріг при комісійному огляді. Внести до них повний пакет інформації щодо структури та експлуатації дороги, а також даних щодо проведених поточних/капітальних ремонтів та строків перспективних ремонтів, з дотриманням ДБН-18.
  • Формувати предмети закупівель в означених сферах за принципом потенційного підвищення ефективності використання бюджетних коштів, розширення ринку постачальників відповідних робіт та послуг;
  • Запровадити практику складання середньострокових/довгострокових планів ремонтних робіт, не допускати виконання робіт поточного та капітального ремонту дорожнього одягу у осінньо-зимового період, за температури повітря нижче +4*, та вологості вище 75%. 
  • Налагодити контроль з боку розпорядників та виконавців ремонтних робіт щодо дотримання та виконання гарантійних договірних умов. 
  • Посилити контроль депутатським корпусом за розпорядниками бюджетних коштів відповідних сфер через запровадження періодичного звітування розпорядників по стану виконання бюджетних програм, проведення процедур публічних закупівель, виконання договорів з підрядником перед міськими радами . 
  • Систематично вести контроль за якістю виконаних робіт підрядником та ввести обов’язкову системну позовно — претензійну роботу.

Чекаємо змін? Чи все ж таки їх робимо РАЗОМ?

Прес-служби  ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» — координатора #ГромадськаПрефектура та ГО «Європейський вектор розвитку»

Громадський аудит проведено ГО «Європейський вектор розвитку» за коуч- підтримкою, що здійснює ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» (ФРММ) в рамках проекту «Громадська префектура для ефективних місцевих бюджетів» за підтримки Фонду сприяння демократії Посольства США в Україні.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>