Ресурсний центр ГУРТ

Ресурсний центр ГУРТ
Анализ интернет сайта



free counters

Учасницькі практики компенсують обмеження демократії під час війни — підсумки «Форуму практик учасницького відновлення».

30-31 жовтня 2024 року в Миколаєві узагальнили успішні практики з учасницького формування місцевих Планів відновлення і модернізації місцевих Стратегій та мобілізації ресурсів для їх впровадження.

Обговорили широке коло питань – від включення вимірів стійкості та соціальної згуртованості до стратегічних документів та адвокаційних проєктів різного рівня, а також використання інноваційних цифрових інструментів, які посилюють учасницьку демократію на місцях.

У форумі взяли участь 45 представників місцевого самоврядування та громадськості ОТГ Миколаївщини, експерти Національної платформи, ГО «Форум розвитку громадянського суспільства», ГС Мережа правового розвитку (LDN) та інші.

Модерував захід директор ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» коаліції «Громадянська платформа громад Миколаївщини, регіональний координатор Національної платформи у Миколаївській області Михайло Золотухін.

Учасників привітали директор директор програми «Демократія і належне врядування» Міжнародного фонду Відродження Олексій Орловський.

«Ми відібрали 13 переможців конкурсу проєктів з різних регіонів України, чиї проєкти передбачали активну участь і залучення представників громадянського суспільства та всіх зацікавлених сторін до процесів відновлення та стратегічного розвитку громад. Часто існують дві основні проблеми: по-перше, напрацювання проєктів не мають залишатись напрацюваннями лише цих проєктів, а далі про них ніхто не згадує.

Я знаю, що Фонд розвитку міста Миколаєва завжди наполегливо продовжує працювати зі своїми громадами і в позапроєктний період, намагаючись допомогти їм в процесі реалізації напрацьованого.

Друге – питання, пов’язані з розвитком – це результат спільних дій місцевої влади, громадського сектору і бізнесу.

Не можливо якісно розвивати громаду, неможливо якісно забезпечувати сталість і розвиток без налагодження ефективної комунікації, спільнотворення і спільнодії в межах цього трикутника.

 Я дуже сподіваюсь, що ваш сьогоднішній захід буде успішним, ви зможете проговорити і узгодити подальші кроки для того, щоб результати цього проєкту максимально були використані у майбутньому!»

Фото відкриття від експерта ФРММ Бориса Кудара:

Відеорепортаж з відкриття Форуму на каналі HRTC в YouTube – вітальне слово Олексія Орловського: https://youtu.be/Ew2wT1eyK0g

На Блокі №1 Форуму представники місцевого самоврядування та громадськості з 6-ти громад Миколаївщини презентували свій досвід учасницького формування Стратегій, Планів, і проєктів відновлення і розвитку та залучення коштів для ії реалізації.

Так за повідомленнями місцевих посадовців, у громадах згідно вимог постанови КМУ від 18 липня 2023 р. № 731 за участю жителів сформовані Плани відновлення громади як складової Плану відновлення Миколаївщини та України.

Плани відновлення затверджені виконконкомами трьох місцевих рад . А  саме:

У серпні 2024 р — Коблівській громаді.

У  жовтні 2024 р.  —  Шевченківській Новоодеській громадах  

Комплексну програму відновлення Вознесенської ТГ затверджено радою у вересні 2024 р.. План відновлення у процесі формування.

У Березанській ТГ проєкт Плану відновлення затверджено Стратегічною радою — дорадчим органом виконкому селищної ради. У Миколаївській ТГ є проєкт Плану що розробила робоча група міського голови.

Модернізованим Стратегіями пишаються Миколаївська, Вознесенська та Новоодеська громади.

Участь жителів відбулась через діяльність робочих груп та громадських дорадчих органів, що успішно діють у Миколаєві, Вознесенську, Коблевому та Березанці.

Інновацією стали громадські консультації на основі цифрової методики #DIY4Change, що відбулись у  центрі та переферії Коблівській, Новоодеській, Шевченківській та Березанській громад.

Завдяки партнерству місцевих рад та організацій громадянського суспільства  вдалось не тільки сформувати проєкти а і протягом 2024 р. залучити грантові кошти міжнародних донорів для реалізації Планів відновлення що поки формуються . А саме у:

  • Коблівській сільській громаді — 3,7 млн грн.
  • Березанській селищній громаді — 4,323 млн.грн.
  • Шевченківській сільській громаді — 1,274 млн.грн
  • Новоодеській міській громаді  — 1,524 млн. грн.
  • Вознесенській міській громаді —  80 грн. млн грн

Презентації практик учасницького відновлення громад:

Миколаївській  ТГ на https://docs.google.com/presentation/d/1lDsP1z7YkjMyEKv62NkFmTyNsy4xjwYA/edit?usp=sharing&ouid=117226400839967671417&rtpof=true&sd=true

Коблівській ТГ на https://drive.google.com/file/d/1qzRsXO3i7Pj5q-pX3nq-st04PnJ-uNqx/view?usp=sharing

Вознесенській на https://drive.google.com/file/d/14N0KHU_tY24QvrosEgZd5O-LWtqcR2Be/view?usp=sharing

Березанській ТГ:

План відновлення Березанської ТГ  на https://drive.google.com/file/d/1STp_hRES08mfF88HnsqJVlMJLj5K8Dtn/view?usp=sharing

Громадськість  на https://docs.google.com/presentation/d/14rys0tjQ7pfGsVGjLgUkUP23460K5J1m/edit?usp=sharing&ouid=117226400839967671417&rtpof=true&sd=true

Новоодеській ТГ:

План відновлення  Новоодеської ТГ на https://drive.google.com/file/d/1r-QDhvtNpZs2SJhTZiY2MWdgWvdifyOo/view?usp=sharing

Хімери дикого степу https://docs.google.com/presentation/d/1—UZJkuYD1mcqDc7ZvPz34Z6HA0LTAw3/edit?usp=sharing&ouid=117226400839967671417&rtpof=true&sd=true

Точне землеробство https://docs.google.com/presentation/d/10S_gaIZzdONV_OUo1JeWhp__uof68M10/edit?usp=sharing&ouid=117226400839967671417&rtpof=true&sd=true

Шевчкенківській ТГ

План відновлення Шевченківській ТГ:

Громадськість

Відео https://www.youtube.com/watch?v=uog9yNTYBLY&list=PLm76xl8KPRdaR0mhiu00_FTq4uiEPwgk0

За підсумками блоку 1 відбулась модерована дискусія щодо шляхів залученя жителів до пороцесів відновлення громад на основі полісі стійкості та згуртованості.

За допомогою модераторки секретаря Вознесенської ради Вікторії Бальцер учасники Форуму напрацювали  наступні виклики та шляхи їх долання . А саме:

  • Відсутність  мотивації  — Через формування та популярізацію реальних та зрозумілих історій успіху.
  • Відсутність культури участі — Через організацію майстерень на тему дієвих інструментів, меотодик, механізмів учаисті і впливу жителів на місцеві рішення виживання, стійкості, відновлення та розвитку громад , родин, особистстей.
  • Недовіра до влади — Через попоулярізацію практик раалізації реалістичних Планів відновлення і місцевих стратегій. “Кава з мером та посадовцями”
  • Брак ідентичності через етноклуби, флешмоби, брендінг територій.

Фото -звіт модерованої дискусії  Бориса Кудара:

На Блоці №2  Форуму співзасновники Національної платформи стійкості та згуртованості Юлія Тищенко, Володимир Лупацій та Олег Саакян розповіли, як забезпечити управлінську стійкість, безпеку та демократію в громадах під час війни і поділилися методологічними напрацюваннями щодо оцінки ризиків як базового компонента стратегічних документів.

Юлія Тищенко представила результати шести Громадських консультацій з представниками органів місцевого самоврядування (ОМС) та громадянського суспільства, які відбулися у березні-квітні цього року.

Дослідження https://drive.google.com/file/d/1o1S1dt9O3EbA3Sa1Gm3WWyml-6cphJGU/view?usp=sharing

Презентація дослідженння https://drive.google.com/file/d/1o1S1dt9O3EbA3Sa1Gm3WWyml-6cphJGU/view?usp=sharing

Фото дискусійної панелі  Національної платформи від Бориса Кудара:

У дослідженні брали участь прифронтові, деокуповані та, умовно, «тилові» області. Й попри очевидну різницю викликів, усі вони продемонстрували наявність спільних проблем.

По-перше, це питання спроможності громад, адже коштів вистачає лише на виживання, а не на розвиток. Один з головних ризиків – депопуляція, яке тягне за собою проблеми з людськими та фінансовими ресурсами, відсутність кворуму в ОМС тощо. До того ж в умовах дефіциту коштів виникають типові дилеми, на кшталт: «ремонт доріг чи безпекові заходи»?

Друга спільна проблема – безпека, бо життєдіяльність громад в умовах війни напряму залежить від забезпечення укриттями. Натомість громадам бракує коштів на облаштування великих бомбосховищ, до того ж є нерозуміння як трактувати нові Державні будівельні норми (ДБН). Також гостро стоїть питання безпеки освітніх та медичних закладів.

Мешканці громад переживають стрес через повномасштабну війну, тому ще одна актуальна проблема – ментальне здоров’я на індивідуальному та суспільному рівнях. Крім того, в нових умовах у громадах з’являються точки потенційної напруги. Вона пов’язана насамперед з великою кількістю ВПО, котрі мають особливі потреби й подекуди є носіями відмінної від місцевих мови та культури. Релоковані підприємства часто не відповідають звичному економічному укладу регіону й це теж позначається на відносинах між мешканцями громади.

Великий блок проблем стосується взаємодії між місцевою владою та громадськістю. В умовах війни комунікація почасти обмежена – наприклад, зменшується прозорість публічної інформації, навіть якщо її дозволено оприлюднювати.

Представники громадянського суспільства вважають, що низький рівень довіри до місцевої влади передусім зумовлений саме браком їх комунікації та взаємодії з мешканцями громад. Тому потрібно шукати нові інструменти комунікації. Наприклад, вже зараз досить ефективною є безпосередня взаємодія мешканців невеликих громад з їх головами та старостами.

З низки причин (мобілізація депутатів, їх виїзд за кордон, втеча колаборантів з де окупованих територій тощо) місцеві та обласні ради зіштовхуються з питанням кворуму для ухвалення рішень місцевими й обласними радами. Також місцеве самоврядування зазнає обмежень через запровадження військових адміністрацій (ВА) на обласному та районному рівнях.

Отже ключове завдання у сфері управління – збереження демократичних надбань місцевого і регіонального врядування за допомогою передбачених українським законодавством механізмів участі громадськості у вирішенні місцевих справ.

«Стійкість – дуже конкретна річ», — стверджує Володимир Лупацій. Для побудови стійкості у громадах критично важливою є оцінка можливих ризиків та їх попередження. Аналіз загроз має бути частиною регіональних та місцевих стратегічних документів.

За словами експерта, існує п’ять вимірів для оцінки ризиків щодо стійкості. Це соціальна згуртованість, людська безпека, інфраструктура життєзабезпечення, безперервність управління та залучення громадян, інформаційна безпека.

В умовах певного обмеження демократії під час війни необхідно ширше та системніше впроваджувати учасницької практики – наприклад, відновити бюджети участі, масштабувати локальні інноваційні проєкти, підтримувати місцеві медіа тощо.

Володимир Лупацій вважає, що оцінка ризиків – перший крок до стійкості, але також певною мірою й запобіжник корупції. Адже оцінювати той чи інший проєкт можливо не лише з суто економічної точки зори. Треба зважати на те, чи сприяє він стійкості громад.

На думку співзасновника Національної платформи стійкості та згуртованості Олега Саакяна, цінності без спільнодії залишаються гаслами, які десь написані, і ніхто на них не зважає. Тому вкрай важливо розробляти механізм, як цінності імплементувати.

«Найкращі практики не тільки потрібно масштабувати, а й інституціоналізовувати. З найкращих практик ми можемо побачити, як в оптимальніший спосіб можна вирішувати те чи інше питання, враховуючи наш особливий контекст», — зазначив експерт.

На другий день Форуму представники громад виявили  три пропозиції/ спільні проєкти громад регіону, до яких напрацювали адвокаційні плани дій за допомогою використання інтерактивної реаліті-гри  “UChange: Країна”.

Модераторка  -експертка ГО “ Форум розвитку громадянського суспільства” Людмила Гончаренко.

Презентація — план практикуму https://docs.google.com/presentation/d/1NAlZ-QwFFaPn_gSudenzHztjHtUMiIdu/edit?usp=sharing&ouid=117226400839967671417&rtpof=true&sd=true

Короткий опис напрацьованих робочими групами адвокаційних планів з реалізації спільних проєктів (зі збереженням авторського стилю) міститься нижче.

  1. “Масштабне та системне висаджування зеленого насадження в межах населених пунктів, громад”:
  2. моніторинг зелених насаджень у відповідності до пори року та клімату (уповноважений орган);
  3. отримання посадкового матеріалу (без закупівлі, виключно з кількості молодої порослі), через захід;
  4. отримання суспільної згоди на висаджування через проведення ОМС громадських слухань та інших публічних заходів;
  5. висадка зелених насаджень із залученням жителів громади;
  6. декорування парканів, стовпів плетучими рослинами тощо;
  7. подальший моніторинг стану зелених насаджень;
  8. організація подальших планових тематичних публічних заходів із роздачею насіннєвого та посадкового матеріалу.
  9. “Проведення реконструкції/ капітального ремонту системи водопостачання”:
  10. колективне звернення щодо наявності проблеми до ОМС;
  11. звернення до “Водоканалу” за технічними умовами та визначенням орієнтовної вартості робіт;
  12. пошук вузькопрофільних фахівців, які долучаються до реалізації проєкту на волонтерських засадах;
  13. звернення до депутатів з метою ініціації внесення змін до відповідної профільної програми (у разі необхідності);
  14. прийняття рішення сесії щодо виділення коштів; затвердження ТУ та ПКД;
  15. проведення тендерних закупівель;
  16. укладення договору з підрядною організацією на виконання відповідних робіт;
  17. отримання ТЕО;
  18. включення до бюджету 2026 року фінансування проєкту (на підставі ТЕО);
  19. розробка ПКД;
  20. пошук додаткових позабюджетних джерел фінансування проєкту;
  21. визначення виконавця робіт;
  22. початок будівництва;
  23. 12.2027-06.2028 — капітальний ремонт водогону у трьох громадах Миколаївщини виконаний.
  24. “Створення інформаційного сполучення між громадянами”:
  25. колективне звернення до ОМС з ініціюванням створення інформаційного центру;
  26. проведення громадських слухань, опитування жителів громад щодо необхідності створення такого інформаційного центру;
  27. запит на інформацію до ОМС щодо наявності альтернативних інформаційних центрів;
  28. місцева ініціатива: звернення до недержавних фондів із ініціативою щодо фінансування створення такого центру (із обов’язковим обґрунтуванням через визначення думки громадськості);
  29. проведення тендерних закупівель та укладання відповідних договорів;
  30. устаткування та організація відповідного інформаційного центру.

РЕКОМЕНДАЦІЇ

Перелік напрацьованих учасницьким способом пропозицій може стати міцним підґрунтям для початку процесу побудови комунікаційного майданчика та реальної співпраці муніципалітетів Миколаївщини. Наявні питання, які перетинаються та зачіпають інтереси кількох громад одночасно, свідчать про те, що є вагомі підстави для розвитку міжмуніципального партнерства, яке значно розширює можливості ОМС, особливо в умовах децентралізації.

Рекомендовано врахувати напрацьовані учасниками(цями) та викладені нижче партнерські проекти/заходи з відновлення громад, в тому числі шляхом сприяння організації міжмуніципального співробітництва; розглянути можливість залучення до реалізації напрацьованих спільних ініціатив фінансової підтримки з боку держави.

Докладніше про майстерню та ї рекомендації у Зведеному звіті практикуму https://drive.google.com/file/d/1Q5YL6GwgxZ0Yq7gKqUm5EQgQ6gUjLGwj/view?usp=sharing .

Фото- звіт  практикуму від Бориса Кудара:

РАЗОМ ЗНАЙДЕМО РЕCУРСИ ДЛЯ СТІЙКОСТІ І ЗРОСТАНННЯ ГРОМАД!

Пресслужба ГО “Фонд розвитку міста Миколаєва”

Форум відбувся в рамках ініціативи коаліці «Громадянська платформа

відновлення громад Миколаївщини» ,що при координаці ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» (далі ФРММ).

Мета: узагальнити успішні практики з учасницького формування місцевих Планів відновлення і модернізації місцевих Стратегій та мобілізації ресурсів для їх впровадження, зокрема на основі політики  стійкості та соціальної згуртованості, напрацювати пакет партнерських проектів з відновлення громад в тому числі на основі міжмуніципального співробітництва громад Миколаївщини.

Форум є підсумковим заходом двох проєктів що реалізовано  за підтримки Європейьского Союзу та Міжнародного фонду «Відродження». А саме:

  • «Громадянська платформа для відбудови на краще двох громад Миколаївщини,
  • Громадянська платформа для відбудови на краще Коблівської громади

Партнерами проєктів є: Коблівська, Березанська , Бузька , Новоодеська, Шевченківська ради та громадські організації ГО «Мрії в реальність» (с-ще Березанка), ГО «Новоодеська рада старійшин», ГО «Учбово-методичний центр захисту прав людини»

Методичний супровід ініціативи здійснюють  ГО «Форум розвитку громадянського суспільства» (м Київ) , Національна платформа стійкості та згуртованості .

Національна платформа стійкості та згуртованості започаткована у лютому 2018-го року. Наші стратегічні пріоритети – це стійкість держави та суспільства, згуртованість та єдність. За час своєї діяльності Національна платформа стійкості та згуртованості провела понад 90 публічних заходів на національному, регіональному та місцевому рівнях й залучила провідних міжнародних експертів з питань миробудування, перехідного правосуддя, інформаційної реінтеграції, соціальної згуртованості та національної єдності. Ініціатива реалізується за фінансової підтримки Європейського Союзу в рамках проєкту “Побудова стійкості в конфлікті через діалог”.

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>