Ресурсний центр ГУРТ

Ресурсний центр ГУРТ
Анализ интернет сайта



free counters

На шляху до електронного врядування та електронної демократії: досвід Миколаєва

Розвиток електронного врядування та електронної демократії в Миколаєві має свою історію, яка тісно пов`язана з сучасною історією міста. Перш за все треба згадати 2003 рік, коли Миколаївська міська рада отримала свій веб-сайт www.gorsovet.mk.ua. З цього, можливо, все й почалося.

На той час цей веб-сайт було віднесено експертами до числа найкращих серед низки сайтів органів місцевого самоврядування в Україні. Він став одним із джерел інформації про діяльність органів місцевого самоврядування. Оскільки Інтернет ставав все більш доступним для широких верств населення, використання веб-ресурсів набувало особливого значення для інформування міських громад про діяльність органів місцевого самоврядування та прийняття ними нормативно-правових актів.

Але, на жаль, час минав, а сайт лишався таким самим, яким був на момент заснування: статичним, з тією ж структурою, сервісами та можливостями для користувачів.

І ось, у 2009 році за підтримки проекту «Сприяння активній участі громадян у протидії корупції «Гідна Україна», розпочала діяльність коаліція з покращення інформаційної відкритості органів місцевого самоврядування. Вона об’єднала шість організацій громадянського суспільства, які вже мали досвід спільної діяльності в межах проекту «Гідна Україна». Була серед них і наша громадська організація «Фонд розвитку міста Миколаєва».

Коаліція реалізувала проект з дослідження інформаційної відкритості органів місцевого самоврядування – формування рейтингу веб-сайтів міських рад усіх 177 міст обласного та республіканського значення у 24 областях України та в Автономній Республіці Крим з подальшою розробкою рекомендацій з вдосконалення порядку інформування про діяльність органів місцевого самоврядування та впровадження пілотних ініціатив на місцях. В результаті був розроблений модельний регламент інформування про діяльність органів місцевого самоврядування та сформовані пропозиції з вдосконалення інформаційної політики місцевої влади. Для представників органів місцевого самоврядування, відповідальних за інформаційну політику, проводилися навчальні тренінги з питань ефективного інформування органами місцевого самоврядування про свою діяльність.

Якщо казати відверто, результати рейтингування неприємно вразили миколаївців. Коли було підбито підсумки проекту, сайт, який ще вчора вважався одним з найкращих, виявися майже у хвості рейтингу. За 73 показниками, згрупованими у чотири категорії (змістовне наповнення офіційних сайтів, практичність їх використання, забезпечення участі громадян у місцевому самоврядуванні за допомогою електронних комунікацій та послуги, що надаються на сайтах) серед 176 міст в 25 регіонах України, у Миколаївської області, в загальному рейтингу Южноукраїнськ зайняв 32 місце, Первомайськ – 45, Вознесенськ – 53, а Миколаїв – лише 69 місце. Повний звіт про дослідження можна побачити за адресою www.rirc.if.ua

Це стало справжнім шоком для міської громадськості. Виявилось, що Миколаїв має великі проблеми в частині подачі окремих видів інформації, використання сучасних ефективних інструментів залучення громадян до здійснення функцій місцевого самоврядування та забезпечення практичності, а також надання електронних адміністративних послуг в рамках офіційних веб-сайтів місцевого самоврядування.

Наявна ситуація показала, що Миколаїв терміново потребує не лише вдосконалення свого веб-сайта, але набагато більше – докорінної модернізації системи інформування громади та забезпечення прозорості у діяльності органів місцевого самоврядування. Експерти проекту надали свої висновки та рекомендації з даного питання. Зокрема, запропоновано затвердити перелік інформації, що підлягає оприлюдненню на сайтах, активно впроваджувати елементи інтерактивності (можливість звернутися до органу місцевого самоврядування через сайт і отримати відповідь на своє звернення, проведення веб-конференцій, онлайн-форумів тощо), активно розвивати надання адміністративних послуг для відвідувачів муніципальних сайтів, як елементів електронного врядування.

Ще раніше при проведенні у 2007-2008 рр. Миколаївською обласною антикорупційною коаліцією «Почин», членом якої є і наш Фонд, низки громадських моніторингів, ми стикнулись з тим, що надання органами місцевого самоврядування достатньої та достовірної інформації про свою діяльність та адміністративні послуги, а також обізнаність громадян про механізми та процедури діяльності органів влади є проблемою. Згідно рішення Миколаївської міської ради №7/38 від 09.11.2006 «Про затвердження Програми інформаційної підтримки розвитку міста, діяльності міського голови, Миколаївської міської ради та її виконавчих органів на 2007-2011 роки», Управління громадських зв’язків Миколаївського міськвиконкому та КП “Міський інформаційно-обчислювальний центр” повинні відповідати за ілюстрування, літературно-редакторську та коректорську обробку матеріалів, забезпечення технічного супроводу для функціонування та постійного оновлення інформації на інтернет-порталі м.Миколаєва. Але, інформація щодо прийнятих рішень міськради та міськвиконкому, контактна інформація для громадян була неповною, відрізнялась відсутністю актуальності та структурованості «step by step», особливо в частині процедури надання адміністративних послуг міськвиконкомом.

Тому Фонд розвитку міста Миколаєва звернувся до Миколаївського міського голови Володимира Чайки з пропозицією сформувати робочу групу з удосконалення інформаційної політики міського самоврядування, зокрема – підвищення ефективності роботи офіційного міського веб-сайту, а також вдосконалення системи надання адміністративних послуг за допомогою сучасних інформаційних технологій згідно з вимогами стандартів міжнародної організації ISO. Мета роботи цієї групи – підвищити рівень відкритості та прозорості надання адміністративних послуг (забудови, земельних відносин та дозвільної діяльності, надання житлово-комунальних послуг) виконкома міськради Миколаєва через розробку та подання на розгляд рекомендацій щодо вдосконалення порядку інформування громадян про діяльність органів місцевого самоврядування задля запровадження структурних змін в галузі інформаційної політики органів місцевого самоврядування в Миколаївській області

Врешті решт, все це стало прийнятними аргументами для Миколаївського міського голови Володимира Чайки, який видав розпорядження № 571-р від 14.09.09 «Про створення експертно-громадської робочої групи з питань розробки проектних рекомендацій щодо прискореного впровадження технологій електронного урядування, електронної демократії та системи управління якістю адміністративних послуг в органах місцевого самоврядування міста Миколаєва за міжнародним стандартом ISO 9001:2000». Пізніше була створена ще одна робоча група, яка займалася виключно структуризацією та оптимізацією адмінпослуг з використанням сучасних інформаційних технологій.

Ось що сказав тоді мер міста в одному зі своїх інтерв`ю газеті «Вечерний Николаев»: «У світі активно розвивається напрямок т.з. електронного уряду та електронного самоврядування. Першою цим предметно зайнялася Великобританія, потім Естонія, інші країни. Цим шляхом пішла і Росія, особливо з приходом до влади Дмитра Медведєва — визнаного прихильника електронного уряду. Таке починання значно полегшує життя громадян, оскільки відпадає необхідність бігати по кабінетах чиновників, і питання з органами влади та місцевого самоврядування можна буде вирішувати через Інтернет – не виходячи з будинку або власної оселі. Нам треба брати приклад з лідерів цього руху.

Все, що ми розпочали, робиться як з метою вдосконалення інформаційної політики міського самоврядування, так і з метою майбутньої сертифікації відповідно до стандартів ISO. Удосконалення інформаційної політики, розробка технологічних карт адмінпослуг, інтерактивний сайт – все це складові сучасної системи менеджменту. Впровадження нових стандартів спростить роботу з населенням, інвесторами, впорядкує функціонування самого апарату міського самоврядування. У зв’язку з нестачею грошей у бюджеті в умовах гострої фінансово-економічної кризи, яку переживає сьогодні Україна, кошти на ці цілі можна пошукати у міжнародних донорських організацій.

Ми не маємо наміру сидіти, склавши руки. Міська влада, компетентні експерти, небайдужа громадськість Миколаєва, – всі ми разом будемо удосконалювати свою інформаційну політику, спільно залучати необхідні матеріальні, інтелектуальні, організаційні та інші ресурси. Ми це вітаємо і з задоволенням підтримуємо корисну ініціативу громадськості. Упевнений, що ми знайдемо взаєморозуміння з організаціями, які готові взяти участь у кропіткій роботі з удосконалення міського веб-сайту та інформаційної політики в цілому. Переконаний, що веб-сайт Миколаєва стане одним з кращих в Україні та прикладом для інших міст».

Так стартував спільний довготерміновий партнерський проект Миколаївської міської влади з одного боку і Фонду розвитку міста Миколаєва та інших учасників Миколаївської коаліції «Почин» з іншого щодо реформування інформаційної політики органів міського самоврядування у частині модернізації сайту як інструменту розвитку комунікацій у громаді та доступу громадян до адміністративних послуг міської влади. Усі намагалися краще усвідомити технологію та зміст реформування інформаційної політики на рівні місцевого самоврядування, спрямованої на підвищення його відкритості, прозорості, розвиток сучасних комунікацій і зручності у відносинах між громадою та управлінськими структурами місцевого самоврядування.

При цьому уважно вивчався досвід українських міст, які стали переможцями рейтингування: Вінниці, Борисполя (Київська область) та інших. Експерти ФРММ та муніципальні службовці були у цих містах, знайомились з їх здобутками, пов`язанами з розвитком е-врядування та е-демократії. Велику допомогу в цьому надав київський експерт Українського незалежного центру політичних досліджень Максим Лациба.

Учасники робочих груп визначили для себе місцеву інформаційну політику, як комплекс правових, економічних, технологічних, соціально-культурних і організаційних заходів, спрямований на забезпечення конституційного права громадян на доступ до інформації. У той же час, електронний уряд ми визначили, як спосіб надання інформації і, вже сформованого набору адміністративних послуг громадянам та бізнесу, при якому особиста взаємодія між державою та заявником мінімізовані та максимально можливо використовуються інформаційні технології. Електронний уряд не є доповненням традиційного органу місцевого самоврядування, а лише визначає новий спосіб взаємодії на основі активного використання інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) з метою підвищення ефективності надання послуг.

Система електронного управління передбачає, що будь-яка фізична або юридична особа через Інтернет може звертатися із запитами до муніципальних установ для отримання необхідної інформації та виконання юридичних дій. При такій схемі взаємовідносин «громадянин — міська влада» можна розраховувати на підвищення ефективності місцевого самоврядування та обмеження корупції. Електронне управління здатне змінити саму природу влади, зробити її більш прозорою і підконтрольною громадськості. Електронне управління також забезпечує реальну участь громадян у політичних процесах, зокрема у законотворчості. Кожен громадянин може взяти участь у створенні місцевих нормативно-правових актів, обговорюючи їх і голосуючи за них у мережі.

Електронна демократія – форма прямої демократії, що характеризується використанням інформаційно-комунікаційних технологій, як основного засобу для колективних розумових і адміністративних процесів (інформування, прийняття спільних рішень, контролю виконання рішень і т.д.) на всіх рівнях — починаючи з рівня місцевого самоврядування і закінчуючи міжнародним .

Водночас з діяльністю робочих груп при мерії ФРММ приступив до реалізації проекту «Інформаційна відкритість і прозорість діяльності Миколаївської міської влади» за фінансової підтримки «UNITER», цілі якого співпадали з цілями робочих груп. У перспективі передбачалось створення інтерактивної платформи для суспільної оцінки якості надання адміністративних послуг на базі існуючої громадської ради при постійної депутатської комісії Миколаївської міської ради з питань місцевого самоврядування та зв’язків з громадськістю.

В рамках проекту був розроблений аналітичний документ «Інформаційна відкритість органів місцевого самоврядування м. Миколаєва», складений аналітичною групою ММГО «Фонд розвитку міста Миколаєва». Завдяки цьому було зазначено коло проблемних питань, вирішення яких дозволило б просунутися на шляху формування загальноміської системи е-врядування та е-демократії.

За результатами дослідження стало зрозуміло, що забезпеченість комп’ютерною технікою та електронними комунікаціями органів місцевого самоврядування Миколаєва, їх структурних підрозділів і комунальних підприємств знаходиться на вкрай низькому рівні: зв’язок ненадійний, обмежений за обсягом і кількістю облаштованих Інтернетом робочих місць. У свою чергу, це формує гострий дефіцит інформаційного ресурсу міського управління.

Незважаючи на озвучені проблеми, в цілому всі представники служб, які надають адміністративні послуги за напрямками соціальної допомоги, підприємництва та житлово-комунального господарства, виступили за їх формалізацію та надання із застосуванням інформаційно-комп’ютерних технологій.

Аналіз показав наявність наступних проблем здійснення інформаційної політики:

• відсутність ефективних формалізованих механізмів інформування городян про надання адміністративних послуг, відсутність технологічних карт, недолік комунікативних можливостей для оприлюднення цієї інформації;

• недосконалість веб-сайту міської ради, в тому числі структурна, складність його використання, несвоєчасне оновлення нормативної бази;

• відомча роз’єднаність при здійсненні інформаційного супроводу адміністративних послуг;

• відсутність реальних інструментів впливу громадськості на інформаційну політику органів місцевого самоврядування;

Такий стан справ спричиняє за собою явні негативні наслідки:

• через нестачу інформації громадяни не можуть реалізувати свої права та законні інтереси, мають слабке уявлення про діяльність міської влади;

• слабка інформованість громадськості та відсутність зворотного зв’язку не дозволяє їй контролювати хід виконання рішень міської ради;

• відсутність цілісної інформаційної політики потенційно сприяє корупції, зловживань, знижує довіру громадян до органів місцевого самоврядування, веде до зростання громадської пасивності та зниження підтримки муніципальних реформ.

За допомогою експертів було також визначено напрямки виходу з ситуації, що склалася з подальшою модернізацією міської інформаційної політики та системи її здійснення.

Після визначення проблем почалася розробка програми «Електронне врядування та електронна демократія в м. Миколаєві на 2010 – 2015 роки». Вагому частину цієї роботи виконала експерт ФРММ, старший викладач ОРІДУ Національної Академії державного управління при Президентові України Олеся Волинська.

Наступним великим кроком на шляху формування сучасної системи електронного управління у місті стало прийняття Програми «Електронне урядування та електронна демократія в м. Миколаєві на 2010 — 2015 роки». (з її текстом можна ознайомитися на сайті ФРММ http://www.frgn.mk.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=70:-lr-&catid=34:project&Itemid=57.

Цей документ експерти однозначно оцінили, як прорив у втіленні інформаційно-комунікативних технологій в практику роботи органів місцевого самоврядування. Слід зазначити, що програма стала першим в Україні подібного роду документом, прийнятим міськрадою, хоча при її розробці використовувався вже напрацьований досвід ряду українських міст, в тому числі Одеси, Борисполя та Вінниці. Для участі у розробці були залучені експерти ОРІДУ Національної Академії держуправління при Президентові України, громадської ради при Державному комітеті інформатизації України. Значна підтримка була надана мером міста Чайкою Володимиром Дмитровичем і фракцією Партії регіонів – найбільшою у Миколаївській міськраді.

Щоб полегшити доступ городян до інформації, програма передбачає створення електронних робочих місць для службовців міськвиконкому, відкриття точок доступу до мережі Інтернет (і, відповідно, до міських баз даних) на базі міської бібліотеки ім. М. Кропивницького та її філіалів. Однією зі складових частин програми стане реєстр і стандарти надання адміністративних послуг, вже розроблені міською владою.

Основними принципами програми є доступ і доступність інформації та прозорість у роботі міської ради або районної влади. Програмою передбачається поетапне введення електронного документообігу в структурах міського самоврядування, що дозволить скоротити термін розгляду документів з 30-40 днів до 5 днів. Заплановано і впровадження елементів інтерактивності.

За великим рахунком, програма є документом, який вказує для Миколаєва шлях до вирішення проблем демократизації та удосконалення управлінського процесу за допомогою засобів інформатизації, а також визначає міську політику в частині використання інформаційних ресурсів місцевого самоврядування, створення єдиного інформаційного простору і стратегії широкого використання інформаційних технологій. Реалізація програми дозволить забезпечити широку участь громадськості в процесі прийняття рішень.

За нової системи кожен мешканець Миколаєва зможе не лише ознайомитися з нормативною базою, отримати необхідну довідку та дозвіл швидко, без тяганини, не виходячи з будинку або офісу, але й особисто брати участь у розробці проектів рішень міськради і міськвиконкому, розпоряджень міського голови. Система забезпечує мінімізацію корупції та виключення упередженості у прийнятті рішень — комп’ютери хабарів не беруть. Місто отримає економію часу і засобів: транспортних витрат, паперових носіїв, трафіку телефонного зв’язку і т. д.

Слід також зазначити, що Миколаїв та Миколаївська область разом з Одеською та Дніпропетровською областями увійшли до розпорядження Кабміну № 3560-р від 01.03.2010 «Питання реалізації пілотного проекту технології впроваджень електронного урядування», яка передбачає створення Національного центру підтримки електронного управління та виділення необхідних державних ресурсів для розвитку електронних технологій управління.

Водночас міська влада продовжувала активну роботу з приведення системи управління якістю адміністративних послуг в органах місцевого самоврядування у відповідність до міжнародного стандарту ISO 9001:2000. Відповідно до розпорядження Миколаївського міського голови №748р від 20.11.2009 була створена робоча група з упорядкування адміністративних послуг, що надаються органами місцевого самоврядування, комунальними підприємствами, установами і організаціями. Метою її роботи стало впорядкування інформаційної та регуляторної політики, розвиток системи комунікацій та забезпечення доступу громадян до повної інформації з надання адміністративних послуг.

За минулий час робочою групою спільно з експертами виконано великий обсяг роботи. У відповідності до вимог ISO 9001:2000 розроблена і затверджена типова форма по кожній адміністративній послузі, яка дає повну інформацію про послугу, особливості її надання (куди, до кого з якими документами звертатися, платна чи це послуга і яка сума сплати, які строки розгляду звернення і т.д.). Крім алгоритму отримання послуги в інформаційно-технологічній картці прописаний порядок оскарження рішення про надання послуги, якщо воно не влаштовує заявника. Далі весь перелік адмінпослуг об’єднали в рамках Реєстру адмінпослуг, що надаються органами місцевого самоврядування, державної влади, комунальними підприємствами, установами та організаціями. Що стосується інформаційно-технологічних карток, вони для зручності користування будуть в електронному вигляді викладені в Інтернет з гіперпосиланнями, завдяки яким можна буде ознайомитися зі зразками бланків, заяв, відповідними нормами законодавства, що регулюють кожну конкретну послугу. У перспективі кожен миколаївець зможе безперешкодно дізнатися, куди і до кого йому треба звертатися зі своїм питанням, які необхідно надати документи, які терміни ухвалення рішення і як його оскаржити, якщо прийняте рішення не задовольнить заявника.

Станом на січень 2011 року робота щодо виконання Програми «Електронне урядування та електронна демократія в м. Миколаєві на 2010 — 23015 рр.». продовжується. В бюджеті міста на 2011 рік передбачено 1 млн. грн. на заходи щодо її виконання. Ще 560 тис. грн. на ці ж цілі спрямує ФРММ за рахунок коштів МФ «Відродження». Таким чином, на найближчий час виконання Програми забезпечено фінансово. Нагадаємо також, що після останніх муніципальних виборів Миколаївський міський голова Володимир Чайка підписав розпорядження щодо переформатування робочих груп, що існували раніше. Зараз створена єдина робоча група з впровадження технологій електронного урядування, електронної демократії та системи управління якістю адміністративних послуг в органах місцевого самоврядування міста Миколаєва за міжнародним стандартом ISO 9001:2008 (це оновлений стандарт, який прийшов на зміну стандарту ISO 9001:2000).

Згідно з розпорядженням міського голови, члени робочої групи мають розробити проект змін структури міськвиконкому, регламенту міськради та посадових інструкцій муніципальних співробітників, розробити план-графік навчання посадових осіб місцевого самоврядування технологій електронного урядування та електронної демократії, провести їх стажування в інших містах України, розробити реєстр електронних інформаційних ресурсів міста, технічного завдання для технічного переоснащення міськвиконкому і точок доступу до електронної інформації Централізованої бібліотечної системи м.Миколаєва, забезпечити впровадження системи електронного документообігу в підрозділах мерії.

Всі ці заходи дозволяють максимально наблизити систему місцевого самоврядування Миколаєва до кращих світових стандартів, забезпечити інформаційну відкритість влади, значно поліпшити якість надання адміністративних послуг, та продовжувати виконання зазначеної Програми.

Зазначимо, що за весь час роботи над впровадженням  системи електронного врядування та електронної демократії у місті Миколаєві, фінансову допомогу місту надали спільна ініціатива Pact Inc., МФ «Відродження» та Фонд Східна Європа (програма UNITER), а також інші донорські структури.

Михайло Золотухін

Голова правління Фонду розвитку міста Миколаєва

Leave a Reply

You can use these HTML tags

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>