Сам з цього питання 20 лютого в Українському кризовому медіа-центрі (м. Київ) відбулась презентація та експертне обговорення напрацювань проекту на тему: «Внутрішній контроль та аудит – як основа підвищення ефективності місцевих бюджетів у 4-х регіонів України».
Фото-звіт. ;
Повна презентація (файл — ХВОРОБИ та ЛІКИ.pptx ).
Проект ініціативи #ГромадськаПрефектура по налагодженню системи внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту (ВК -ВА) у 9-ти місцевих громадах Миколаївської, Дніпропетровської, Чернігівської та не окупованої частини Луганської області реалізовано Мережею ресурсних центрів із розвитку місцевої демократії.
Проектом рекомендовано Міністерству фінансів за участю громадянського суспільства:
По-перше, напрацювати відповідні покрокові методичні рекомендації для сільських, селищних та міських громад;
По-друге, сформувати дієвий ввести механізм контролю реалізації на місцевому рівні з санкціями за порушення вимог Ст. 26. Бюджетного кодексі України.
Докладніше про висновки та рекомендації проекту у файлі VisnovksUKMC20.02.20.pdf.
Серед 19-ти учасників медіа заходу Мережі були громадські експерти, посадовці місцевих громад проекту та експерти з міжнародних програм U-LEAD, SKL DOBRE.
Загалом учасники заходу визнали потребу у подальшої навчальної, коуч — підтримки зусиль реформаторів на регіональному та місцевому рівні від міжнародних донорів та держави. Доповідачами на медіа-заході були:
- Катерина ДАВЕНПОРТ — політична радниця посольства Великобританії в Україні;
- Михайло ЗОЛОТУХІН — керівник проекту, ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва»;
- Віталій ЛУКОВ – Вознесенський міській голова;
- Юрій СТАЛЬНІЧЕНКО – секретар Менської міської ради;
- Вячеслав ЛЄГА – начальник відділу юридично-кадрового забезпечення Ніжинської міської ради;
- Олексій АНДРЄЄВ — експерт проекту; ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики»;
- Наталія ДРОЗД – експертка проекту, ГО «Центр Доброчин»;
- Тетяна КІРІЛЛОВА – експертка проекту, ГО «Громадська ініціатива Луганщини».
У вітальному виступі політична радниця посольства Великобританії в Україні Катерина Давенпорт заявила, що посольство радо підтримує цей проект. Вона сподівається, що досвід запровадження системи внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту в громадах, які брали участь в проекті, буде корисним і для інших громад по всій Україні.
Керівник проекту, директор ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» Михайло Золотухін зазначив, що метою цього проекту було покращення якості місцевого самоврядування, збільшення його прозорості, підзвітності, та ефективносте на основі можливостей, що отримають місцеві громади від запровадження системи управління якістю.
«…Запровадження українського визначення СУЯ — системи внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту (ВК-ВА) з 2018 року вимагає:
- Ст. 26 Бюджетного кодексу України;
- Постанова Кабінету Міністрів України № 1062 від 12.12.2018 «Про затвердження Основних засад здійснення внутрішнього контролю розпорядниками бюджетних коштів»;
- Наказ Міністерства фінансів України від 19.04.2019 №160 «Про затвердження форми Звіту про стан організації та здійснення внутрішнього контролю у розрізі елементів внутрішнього контролю»..
Нажаль наш громадський аудит http://www.frgn.mk.ua/wp-content/uploads/2019/09/Analit19.pdf у вересні 2019 р. виявив, що місцеві посадовці не розуміли сутності ВК-ВА, логістики його впровадження. Замість цього, у більшості відповідей нас інформували про контроль фінансово-господарської діяльності комунальних підприємств установ і організацій місцевих рад.
На місцевому рівні не виявлено повного пакету нормативно-правового забезпечення впровадження ВК-ВА в мережі розпорядників бюджетних коштів. Нажаль ми не побачили документів з описом управлінського середовища та процедурами ідентифікації та зменшення управлінських ризиків.
Протягом проекту у національному законодавстві виявлена наступна колізія:
З одного боку у Ст. 26 бюджетного кодексу маємо для органів місцевого самоврядування обов’язковість запровадження і внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту (ВК-ВА.
А з іншого, у п 5. постанови №1001 лише їм рекомендовано утворити структурні підрозділи внутрішнього аудиту. Докладніше у презентації дніпровського експерта проекту Олексія Андрєєва ОБОВЯЗКОВІ_ВИМОГИ_КМУ_МФУ.ppt
Тому протягом вересня 2019 – лютого 2020 змістом нашої адвокаційної взаємодії стало навчання, листування, консультації, переговори з місцевих посадовців, депутатів та активістів громад з практичних питань запуску системи внутрішньго контролю та внутрішнього аудиту (ВК-ВА).
Органам місцевого самоврядування було запропоновано декілька альтернативних шляхів впровадження внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту, які вони могли обрати для себе. В залежності від потреб громади, кожна з них взяла до уваги ті рекомендації, які б покращили становище з контролем над фінансами.… ».
Досягнення проекту у 4-х областях України:
Миколаївська область:
У вересні 2019 р. громадським аудитом у м Миколаєві та Баштанської ОТГз одного боку, виявлено відсутність навіть згадки щодо виконання вимог законодавства по запровадженню системи внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту. З іншого, м. Вознесенськ мав прописані управлінське середовище виконавчих органів ради, що стало вдалим прикладом для інших громад проекту.
Результати адвокаційної компанії на Миколаївщині:
м. Миколаїв.
- Накази Департаменту фінансів та Департаменту внутрішнього контролю ММР про впровадження системи контролю (Вересень 2019 р. , лютий 2020 р.) ;
- Доручення міського голови керівникам виконавчих органів Миколаївської міської ради від 18.02.2020 р про запровадження системи внутрішнього контролю у всіх 21 ГРБК миколаївської міської ради.
Баштанська міська ОТГ. Розроблено
- Проект Кодексу етики посадових осіб, службовців місцевого самоврядування, працівників підприємств, установ, організацій, з урахуванням принципів недискримінації та гендерної рівності;
- Проект Інструкції з організації ВК-ВА у Баштанській міській раді, на підприємствах, в установах та організаціях, що фінансуються з міського бюджету;
Загалом, командою міського голови Івана Рубського планується ввести в структуру виконавчого комітету міської ради головного спеціаліста з внутрішнього аудиту.
Вознесенська міська ОТГ.
Голова планує виконати вимоги національного законодавства щодо запровадження системи внутрішнього контролю ( пост — реліз грудневої наради у міського голови http://frgn.mk.ua/?p=11253) .
Але, нажаль місцевий посадовець поки не зрозумів доцільності додаткових витрат коштів громади на виконання рекомендацій законодавства по запрвадженю системи внутрішньго аудиту. Про що свідчить його виступ на медіа-заході:
«..Щодо звіту цього проекту. Я би хотів звернути увагу, якщо виконувати рекомендацію, яка говорить про те, що кожна юридична особа в громаді повинна мати аудитора, то, наприклад, для нашої громади це означає, що тільки для міста Вознесенськ потрібні додаткові 56 ставок або 5,7 млн грн на рік….», – підкреслив Віталій Луков.
ВПЛИВ:
Миколаївська міська рада. Внутрішній аудит відповідності паспортів бюджетних програм 2020 за методичним та коуч-супровідом експертів Фонду розвитку м. Миколаєва.
Миколаївська ОДА. Внутрішні аудити:
- Розпорядження голови ОДА від 11.11.2019 №567- р «Про проведення внутрішнього аудиту в структурних підрозділах ОДА за 2018 рік..». Експерт ФРММ – член та методист робочої групи;
Програма аудита створена за методикою ФРММ, та затверджена головою ОДА. Аудит проведено в 16 ГРБК звіт на стадії погодження голови ОДА. Реліз наради робочої групи з ГРБК за першими результатами внутрішнього аудиту на http://frgn.mk.ua/?p=11321;
- Розпорядження голови ОДА від 29 .01. 2020 року № 19-р «Про створення комісії з проведення комплексного аудиту використання бюджетних коштів у Миколаївській області за період з 01 січня 2018 року по 30 вересня 2019 року проведено, звіт на стадії погодження голови ОДА.
Чернігівська область:
У вересні 2019 р громадським аудитом у 2-х міських ОТГ виявлено:
Практики виконання вимог законодавства по налагодження контролю у головних розпорядниках коштів у м Ніжин. Керівники 2-х з 7-ми головних розпорядників бюджетних коштів (ГРБК) затвердили накази з питань організації внутрішнього контролю.
Відсутність навіть згадки щодо виконання вимог законодавства по створенню системи внутрішнього контролю та рекомендацій щодо налагодження внутрішнього аудиту у Менської ОТГ.
Результати адвокаційної компанії на Чернігівщині:
По — перше, у м. Ніжин розпорядженням міського голови від № 43 від 18 лютого 2020р створено робоча група щодо вдосконалення системи організації внутрішнього контролю і внутрішнього аудиту у виконавчих органах Ніжинської міської ради Чернігівської області та ії виконавчому комітеті (юридичній особі).
По-друге, розпорядженням Менської міської ради № 335 від 10.12.2019 р. створено чотири відповідні робочі групи з напрацювання нормативних документів для організацію та здійснення внутрішнього контролю та аудиту у всіх 4-х ГРБК (Менській міській раді, управлінні фінансів та відділах культури и освіти).
Так на виконання згаданого розпорядження Менська міська рада розробила Положення та План організації внутрішнього контролю у ГРБК на 2020р., зо затверджено розпорядження міської ради № 47 від 14.02.2020 р. «Про організацію та здійснення внутрішнього контролю у Менській міській раді».
Луганська область:
У вересні 2019 р. громадським аудитом у м Рубіжне та Троїцкої селищної ОТГ не виявлено виконання вимог законодавства по запровадженню системи внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту.
Результати адвокаційної компанії на Лугашині:
Троїцька селищна ОТГ:
- Розпорядження голови від 18.02.20 р. №35 «Про затвердження Положення з організації внутрішнього контролю в Троїцькій селищній раді та її виконавчих органах»;
м. Рубіжне:
- Наказ по фінансовому управлінню від 3.12.19 р. № 37 «Про затвердження положення з організації внутрішнього контролю».
Дніпропетровська область:
У вересні 2019 р громадським аудитом у м. Дніпро та Покровській селищній ОТГ:
Практики виконання вимог законодавства по налагодження контролю у головних розпорядниках коштів у м Дніпро. Керівники 3-х з 19-ти головних розпорядників бюджетних коштів (ГРБК) затвердили накази або інші місцеві НПА з питань організації внутрішнього контролю.
Відсутність навіть згадки щодо виконання вимог законодавства по створенню системи внутрішнього контролю та рекомендацій щодо налагодження внутрішнього аудиту у Покровській селищній ОТГ.
Результати адвокаційної компанії на Дніпропетровщині:
м. Дніпро: Прийняти три НАКАЗИ:
- Департаменту екологічної політики № 44 від 12.08.2019 р. зі змінами від 26.12.201р. «Про затвердження порядку організації внутрішнього контролю»;
- Управління майном колишнього с.м.т. Таромське №1 від 02.01.2020 р. «Про призначення відповідального за виконання функцій внутрішнього фінансового контролю»;
- Департаменту транспорту та транспортної інфраструктури №14 від 30.01.2020 р. «Щодо організації внутрішнього контролю».
У стадії прийняття подібні Накази:
- Департаменті охорони здоров я населення … ;
- Департамент ЖКГ….
Докладніше – у презентації ВК_ДМР.ppt
Покровська селищна ОТГ
Місцеві посадовці за допомогою експерту проекту розрбляють проект Інструкції з організації внутрішнього контролю на підприємствах, в установах та організаціях, що фінансуються з селищного бюджету.
Чим ми корисні?
- 4 практичних кейсів в різних громадах
- Мережа фахових громадських організацій – джерело інформації, знань, аналітики
- Приклад для наслідування і поширення
Ми впевнені, що громади зможуть підвищити свою спроможність, якщо буде активно використовуватися система управління якістю, тобто система внутрішнього контролю та аудиту».
Маємо надію, що наш спільний унікальний досвід буде корисним для всіх, хто працює в дотичній сфері!
Прес — служба ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва»
Медіа-захід відбувся за підсумками проекту «Внутрішній контроль та аудит – як основа підвищення ефективності місцевих бюджетів у 4-х регіонів України», якій реалізує ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» за підтримки Уряду Великої Британії та врамках діяльності Мережі ресурсних центрів із розвитку місцевої демократії.
Мережа з 2017р. допомагає місцевим громадам:
— Налагодити належне врядування;
— Гармонізувати бюджетний процес;
— Запровадити муніципальний менеджмент, що орієнтований на результат.
Партнери проекту: ДОГО «Дніпропетровський координаційно-експертний центр з питань регуляторної політики»; ЛОГО «Громадська ініціатива Луганщини» (м. Сєверодонецьк Луганська область), ГО «Центр Доброчин» (м. Чернігів).