Питання, куди йдуть бюджетні кошти завжди цікавило громадян, особливо тих, хто свідомо сплачує податки. Бюджетний кодекс містить норми, що зобов’язують органи влади звітувати про використання бюджетних коштів. Чиновники формально звітують про виконання бюджетів. Система інформування реалізована таким чином, щоб зробити її зручною для чиновника, але мінімально інформативною для громадянин. Певно, щоб вони не ставили «зайвих» питань.
Така форма надання інформації склалася історично, бо влада не сприймала громадян як клієнтів. Відсутність конкуренції ніколи не йшла на користь якості послуг, прикладом чого є якість послуг державного сектора.
Тимчасом соціальна активність громадян зростає. Все більше людей цікавиться використанням спільних коштів громади, проте система інформування не здатна вдовольнити цей інтерес.
Платники податків не знають, скільки витрачається на послуги, якими вони користуються. Неможливість «помацати» ціни демотивує громадян, породжує зневіру і втрату спочатку авторитету, а згодом і легітимності влади.
Одним з можливих методів вирішення проблеми є створення механізмів, за допомогою яких у людей з’явиться доступ до інформації щодо використання коштів платників податків.
Перше, з чого потрібно розпочинати, – це встановити якісний, максимально прозорий контроль за використанням державних та комунальних коштів. Для цього слід визначити чіткий і максимально зручний порядок публічного доступу до відповідної інформації. На сьогодні члени міської, сільської громади фактично не мають доступу до даних щодо бюджетних витрат, хоча вони повинні знати: хто, кому, скільки і за що перерахував комунальні кошти.
Сьогодні політика бюджетної децентралізації передбачає збільшення обсягів коштів, які місцеві громади зможуть розподіляти на власний розсуд. Причому, для них такий досвід новий, і це породжує значні ризики з чесним і прозорим розподілом державних та комунальних коштів.
У місцевої влади ніколи не було в розпорядженні таких сум. Тому, швидше за все, вона зіштовхнеться з нерозумінням і невмінням правильно розподіляти отримані кошти. При цьому врахуємо корупційні ризики, адже представники місцевих органів влади отримають доступ до казначейських рахунків із величезними обсягами фінансових ресурсів.
Перше, з чого потрібно розпочинати, – це встановити якісний, максимально прозорий контроль за використанням державних та комунальних коштів. Для цього слід визначити чіткий і максимально зручний порядок публічного доступу до відповідної інформації. На сьогодні члени міської, сільської громади фактично не мають доступу до даних щодо бюджетних витрат, хоча вони повинні знати: хто, кому, скільки і за що перерахував комунальні кошти.
30.06.2016 року в Новоєгорівському СБК у рамках програми малих грантів «Солідарні дії об*єднань громадян і місцевого бізнесу для ефективних бюджетів Миколаївщини – 2016» відбувся стартап проекту «Місцевий бюджет з людьми та для людей – прозорий, відкритий і зрозумілий, через громадський моніторинг», а саме кластерний тренінг «Що таке бюджет, структура та принципи формування бюджету. Цільові програми Добренської сільської ради.
На захід були запрошені активні мешканці громади, молоді депутати Добренської сільської ради, члени ГО «Мрії збуваються». Крім того у тренінгу прийняли участь – Михайло Золотухін, голова правління ГО «Фонд розвитку міста Миколаїва», Наталя Шафорост — керівника Баштанського районного ресурсного центру розвитку громад, Аліна Стародуб – начальник відділу економічного розвитку та торгівлі райдержадміністрації
В рамках першого блоку тренінгу голова ГО «Мрії збуваються» Лариса Фігура презентувала проект, охарактеризувала мету, цілі, заходи проекту. Особливо відмітила те, що саме у час проведення реформи децентралізації, добровільного об*єднання територіальних громад ми стоїмо на рубежі вибору як утворити спроможну громаду, як переконати мешканців громади про позитивні та негативні аспекти реформи і саме цей проект є тим дороговказом і надією для мешканців громади, що бюджет буде формуватися і використовуватися відкрито, прозоро і за участі громади.
Далі Наталя Нижник, головний бухгалтер Добренської сільської ради, представила базові засади бюджетного процесу Добренської сільської ради. В рамках цього блоку учасники тренінгу ознайомились з принципами формування місцевого бюджету, складовими частинами бюджету, стадіями та учасниками бюджетного процессу.
Під час виступу учасники заходу активно ставили запитання, велася жвава дискусія, яка доводила зацікавленість всіх присутніх.
Весь світ – це інформація, і наше завдання – надавати її максимально просто кожному мешканцю, аби він міг використовувати з користю і самостійно приймати рішення. Ми підтримуватимемо практику проведення таких тренінгів, які дозволять розвиватися всій команді проекту та покращити показники відкритості, прозорості та доступності формування та використання бюджету нашої громади. Ми зможемо разом з вами стати активними учасниками бюджетного процесу. І я впевнена, що громадські експерти з’являться у кожній громаді, і як результат ми отримаємо прозорий, доступний продукт — бюджет об’єднаної громади. — Наталя Нижник, головний бухгалтер Добренської сільської ради
«Відкритий бюджет» – це один з таких інструментів, який дасть змогу людині чітко контролювати наповнення і витрати бюджету. Тому важливо якомога доступно пояснити мешканцям, на що витрачаються бюджетні кошти. – Наталя Шафорост — керівник Баштанського районного ресурсного центру розвитку громад.
Підводячи підсумок першого блоку Аліна Стародуб – начальник відділу економічного розвитку та торгівлі райдержадміністрації зазначила, що бюджет у тому вигляді, що представила пані Няталя є незрозумілим для більшості мешканців, він зрозумілий лише вузькому кому спеціалістів, подається у формі таблиць та не містить графічної та візуалізованої частини. Зважаючи на це, недостатнє інформування про бюджетний процес обмежує можливості участі громади у підготовці та прийнятті рішень щодо бюджету. Такий підхід не сприяє формуванню довіри громади до обґрунтованості та зваженості прийнятих рішень. Тому вона запропонувала спробувати представити бюджет у вигляді малюнків – слайдів та презентувати їх на наступних зборах громади.
Завершальна частина тренінгу була цілком присвячена безпосередньо методології проведення громадського моніторингу рівня доброчесності та прозорості формування та використання коштів місцевих бюджетів. Під час практичного завдання мали можливість ознайомитися із зразком запиту на отримання публічної інформації, щодо ефективного використання коштів місцевого бюджету з напрямку реалізації програми «Благоустрій території Добренської сільської ради» за 2015 рік. За цим запитом учасники моніторингової групи мають отримати: копію бюджету Добренської сільської ради за 2015 рік з усіма додатками та пояснювальними записками, копію програми «Благоустрій території Добренської сільської ради», копію кошториса з усіма додатками по програмі «Благоустрій території Добренської сільської ради», копії документів, що підтверджують використання коштів по реалізації програми «Благоустрій території Добренської сільської ради».
Лариса Фігура наголосила, що з моменту надходження копій документів і розпочнеться робота моніторингової групи. Нею було запропоновано обрати членів моніторингової групи, крім того голова звернулася до учасниці проекту Чертової Валентини, щоб та погодилася стати експертом проекту.
За підсумками тренінгу його учасники отримали не тільки корисні знання та навички, а й нових партнерів. Новостворене громадське партнерство “За прозорі місцеві бюджети!”, яке, як сподіваються його фундатори, стане добрим дороговказом всім, хто прагне зробити місцеві бюджети більш прозорими, відкритими та доброчесними.
________________________________________________________________________
Тренінг відбувся в рамках проекту «Місцевий бюджет з людьми та для людей –прозорий , відкритий та зрозумілий ,через громадський моніторинг який реалізує ГО «Мрії збуваються» (с. Добре Баштанського району Миколаївської області») при підтримці ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» за кошти NED (м. Вашингтон, США).