Саме це 3-4 жовтня стало темою дводенного навчання, завдяки якому 25 представників громадських активістів та посадових осіб місцевого самоврядування ознайомились з можливостями міської програми громадський бюджет https://mkrada.gov.ua/news/6035.html та програмно-цільового методу для конструктивної співпраці задля
розбудови зеленого, чистого і комфортного м. Миколаєва.
Матеріали тренінгу на http://goo.gl/YBBEjt
Випускники навчання за коуч та грантової підтримкою команди проекту протягом 2017-18 р. реалізують громадські ініціативи як переможці муніципального грантового конкурсу в рамках міської програми бюджету участі або адвокаційні громадянські ініціативи при підтримці ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва», що оголосив грантовий конкурс http://frgn.mk.ua/?p=9262 за кошти NED та здійснює коуч контроль і адвокасі . Фото-звіт
Участь городян у розвитку міста через ГРОМАДСЬКИЙ БЮДЖЕТ.
Директор департаменту економічного розвитку Тетяна Шуліченко розповіла як мешканцю м. Миколаєва реалізувати громадську ініціативу за кошти міського бюджету участі в рамках програми Громадський бюджет. А саме:
Зразок форми проекту розміщено на офіційному сайті Громадського бюджету м. Миколаєва: http://mykolaiv-budget.e-dem.in.ua
Як подати проект https://www.youtube.com/watch?v=H0cJLEaQjZ8
На прикладі сфер зеленого господарства, благоустрою та ЖКГ м Миколаєва будуть вивчені кейси реалізації громадських ініціатив за підтримки бюджету участі та алгоритми застосування механізмів та інструментів місцевої демократії для управління місцевим бюджетним процесом.
ДІЄВИЙ КОНТРОЛЬ демократичності, прозорості, ефективності бюджету міста.
Фінансовий експерт ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» Тетяна Золотухіна розповіла присутнім про сутність програмно-цільового методу (ПЦМ) бюджетного планування та умови, при яких його застосування зробить витрачання місцевих бюджетних коштів більш ефективним. Головною умовою є створення дієвої системи контролю, що поєднує громадянський та контроль органами публічної влади .
Для розуміння теми учасники семінару розглядали конкретні приклади, закріплювали матеріал під час практичної частини навчання.
«Впроваджуючи ПЦМ потрібно змінити логіку розпорядження фінансами. У бюджетному процесі за традиційним методом метою було утримання бюджетної установи без врахування її результативності. Стратегією було збільшення коштів для утримання установи, а успіх оцінювався чи зможе певна установа «видавити» з бюджету на наступний період більше фінансування. А потрібно, щоб наріжним каменем стала саме мета, яку треба досягти. Чи потрібна ця бюджетна установа взагалі, який результат для платника податків вона може надати. Тільки потім у відповідності до запланованих показників отримати кошти з бюджету», – зазначила Тетяна Золотухіна.
Саме запровадження ПЦМ у бюджетів міст обласного значення та об’єднаних територіальних громад з 2017 р. вимагає бюджетний кодекс України.
Також експертом ФРММ презентована роль і місце Департаменту внутрішнього фінансового контролю, нагляду та протидії корупції миколаївської міської ради у підвищенні демократичності, прозорості та ефективності бюджетного процесу; відповідальність посадових осіб за порушення відповідних вимог законодавства у публічних фінансах та презентували методику громадського аудиту доброчесності запровадження ПЦМ і оцінки ефективності витрачання коштів місцевих бюджетів.
Особливий акцент організаторами навчання зроблено, що дотримання органами місцевого самоврядування вимог діючого законодавства по ПЦМ зробить витрачання місцевих бюджетних коштів більш ефективним. Саме на це спрямована законна система триєдиного контролю: (1) Внутрішнього, з боку підрозділів виконавчих органів місцевих рад; (2) громадського аудиту ; (3) зовнішнього з боку органів державної аудиторської служби і інших фіскальних органів.
Діючим законодавством України чітко визначено види бюджетного правопорушення та відповідне адміністративна та кримінальна відповідальність посадових осіб місцевого самоврядування. А саме:
Згідно Ст 116 Бюджетного кодексу України Порушенням бюджетного законодавства визнається порушення учасником бюджетного процесу встановлених цим Кодексом чи іншим бюджетним законодавством норм щодо складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету та звітування про його виконання, (далі 40 пунктів).
А Стаття 164-12 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) вважає, що включення недостовірних даних до бюджетних запитів…. — тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. А при повторенні — тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб до сімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Також Кримінальним кодексом України передбачена і кримінальна відповідальність за бюджетні правопорушення:
Стаття 210. «Нецільове використання бюджетних коштів, здійснення видатків бюджету без встановлених бюджетних призначень або з їх перевищенням»
Стаття 211. «Видання нормативно-правових актів, що зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону» тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб від ста до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років, або обмеженням воді на строк до трьох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на той самий строк або без такого.
З огляду на це, актуальним для безпеки посадових осіб місцевого самоврядування та в інтересах членів місцевих громад є здійснення громадського аудиту місцевих фінансів та навчання, що здійснює громадське партнерство «За прозорі місцеві бюджети» в рамках річного проекту ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва»
На прикладах кейсів ФРММ та громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» учасники навчання вивчили можливості механізмів та інструментів впливу городян на демократичність. прозорість, ефективність місцевого бюджетного процесу. А саме:
- Як громадянському активісту допоможе громадській аудит доброчесності застосування ПЦМ у впливі на ефективність витрачання своїх коштів як платника податків;
- Як городяни через громадські дорадчі органи при ОМС, та інші інструменти місцевої демократії можуть впливати на місцевий бюджет.
Відкриттям для учасників навчання стали можливості методики громадського аудиту доброчесності запровадження ПЦМ і оцінки ефективності витрачання бюджетних коштів по даним паспортів бюджетних програм /звітів про їх виконання.
«Якщо ПЦМ буде запроваджено «по-рецепту»-згідно вимог Бюджетного кодексу України та пакту наказів міністерства фінансів, то городяни зможуть порівняти ціни муніципальних послуг у різних громадах і зможуть запитати на громадських слуханнях /засіданнях громадських дорадчих органів у чиновників і депутатів – чому в нас дорожче експлуатація 1 кв.м дороги, парку ніж у Києві, Одесі, та інші»..- каже експерт ФРММ
Так експерти громадського партнерства «За прозорі місцеві бюджети» за результатами громадських аудитів у 2015 та 2017 р вже неодноразово допомагали Миколаївській раді та ії виконавчим органам ставати більш ефективними, відкритими.
Як приклади були наведено розміщення паспортів бюджетних програм 2016 р у Миколаєві http://frgn.mk.ua/?p=8348 та діалогу на засіданні ЕГР 28 вересня 2017 р http://frgn.mk.ua/?p=9273 у Миколаєві. Та історія діалогу протягом 2016-17 р у м Вознесенську http://frgn.mk.ua/?p=9225 .
Прес-служба ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» ________________________________________________________________________
Навчання відбудеться в рамках проекту «Демократичний, прозорий, ефективний бюджет для зеленого, чистого і комфортного м. Миколаєва», якій реалізує ГО «Фонд розвитку м. Миколаєва» при партнерстві з Виконавчим комітетом Миколаївської міської ради та КУ «Агенція розвитку Миколаєва» в рамках програми «Публічні бюджети від А до Я: інформування, активізація та залучення громадянського суспільства», що виконується Фондом Східна Європа у партнерстві з Фундацією польсько-української співпраці ПАУСІ за фінансової підтримки Європейського Союзу